Special Menu

Du er her:

Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling (PALS)

Et trygt læringsmiljø kjennetegnes av tydelige forventninger til sosiale og skolefaglige kompetansemål og positiv atferd. PALS utvikler og bygger et godt læringsmiljø for alle skolens elever, ansatte, ledelse og foreldre gjennom positiv handling og deltakelse.

 

 

 

 

 

 

PALS er en norsk tilpasning av de skoleomfattende modellene for SW_PBIS (School-Wide Positive Behavioral Intervention and Support) som bl.a. er utviklet ved Universitetet i Oregon. NUBU har videreutviklet og tilpasset modellen for norske forhold.

PALS-modellen er basert på forskning og kunnskap om hvilke tiltak som er virksomme for å fremme et trygt læringsmiljø og sosial og skolefaglig kompetanse hos elevene. Les mer om forskningen


Frode Heiestad, spesialrådgiver ved NUBU gir deg en kjapp innføring i hvordan PALS støtter skolene i å skape et trygt og godt læringsmiljø.

Modellen har også som målsetting å øke de ansattes kompetanse gjennom å utvikle skolen som en lærende organisasjon. De ansatte får grunnleggende opplæring i universelle forebyggende tiltak som kommer alle elevene til gode. I tillegg får de opplæring i individuelle tiltak for de elevene som trenger ekstra sosial eller skolefaglig opplæring og støtte.

En forutsetning for at skoler skal ta i bruk PALS er at de har et langsiktig perspektiv på arbeidet med å fremme et godt læringsmiljø, og at de benytter seg av de systematiske kvalitetssikringsverktøyene som modellen inneholder.
 

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

PALS-skoler

Norgeskart Hedmark Oppland Oslo Akershus Buskerud Østfold Vestfold Telemark Aust-Agder Vest-Agder Rogaland Hordaland Sogn og Fjordane Møre og Romsdal Sør-Trøndelag Nord-Trøndelag Nordland Troms Finnmark

Publikasjoner