Doktorgradsavhandling:
Backer-Grøndahl, A. (2017). Childhood self-regulation: Measurement, early predictors, and relations with social-emotional functioning and academic competence in school. Ph.D. avhandling, Psykologisk institutt, Samfunnsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo.
Publikasjoner i fagfellevurderte tidsskrifter:
Feldman, J. S., Shaw, D. S., Nordahl, K. B., Backer-Grøndahl, A., Nærde, A. (2022). Stable, longitudinal relations between early paternal supportive parenting and preschool-age children's self-regulation. Social Development, 1-16. https://doi.org/10.1111/sode.12607
Backer-Grøndahl, A., Arnesen, A., Idsøe, T., Grønlie, A. A., & Tømmerås, T. (2022). Forebyggende hjelpetiltak under korona våren 2020. Psykologi i kommunen. Nr. 1, 2022. https://psykisk-kommune.no/fagartikkel/forebyggende-hjelpetiltak-under-korona-varen-2020/19.228?fbclid=IwAR29W1drnB8M9uDV40-ljHtDU6pFTBLOoyKhwBjtGTCIUXAS5gstv8f6Tzw
Helland, S., Rognstad, K., Kjøbli, J., Mellblom, A., & Backer-Grøndahl, A. (2021). Psykologer i kommunen: En kartlegging av tjenester for barn og unge med psykiske vansker. Tidsskrift for Norsk psykologforening, Vol 58, nummer 6, 2021, side 484-491. https://doi.org/10.52734/P43yN32q
Backer-Grøndahl, A. og Helland, S., S. (2020). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Preschool Anxiety Scale – Revised (PAS-R). Psyktestbarn, 4. http://doi.org/10.21337/0068.
Jozefiak, T. og Backer-Grøndahl, A. (2019). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Self-Perception Profile for Adolescents. PsykTestBarn, 1;1. doi:10.21337/0060.
Backer-Grøndahl, A., Nærde, A., & Idsøe, T. Hot and cool self-regulation, academic competence, and maladjustment: Mediating and differential relations, Child Development, Early view, online version.
Backer-Grøndahl, A., & Martinussen, M. Måleegenskaper ved den norske versjonen av Brief Problem Monitor. PsykTestBarn, 1:1, http://psyktestbarn.no/CMS/ptb.nsf/pages/bpm-brief-problem-monitor
Backer-Grøndahl, A., & Nærde, A. (2016). Self-regulation in early childhood: The role of siblings, center care and socioeconomic status. Social Development, 26, 530-544.
Backer-Grøndahl, A., Nærde, A., Ulleberg, P., & Janson, H. (2016) Measuring effortful control using the Children’s Behavior Questionnaire-Very Short Form: Modeling matters. Journal of Personality Assessment, 98, 100-109.
Fyhri, A., Bjørnskau, T., & Backer-Grøndahl, A. (2012). Bicycle helmets - a case of risk compensation? Transportation Research Part F, 15, 612-624.
Fyhri, A., & Backer-Grøndahl (2012). Personality and risk perception in transport. Accident analysis and prevention, 49, 470-475.
Backer-Grøndahl, A. & Sagberg, F. (2011). Driving and telephoning: Relative accident risk when using hand-held and hands-free mobile phones. Safety Science, 49, 324-330.
Backer-Grøndahl, A., Fyhri, A., & Ulleberg, P. (2009). Accidents and Unpleasant Incidents: Worry in transport and prediction of travel behaviour. Risk Analysis, 29, 1217-1226.
Bokkapitler
Backer-Grøndahl, A. & Nærde, A. (2023). Selvregulert og skoleklar? I Flaten, K. (red.) Temperament hos små og store barn. Cappelen Damm Akademisk. https://cappelendamm.no/_temperament-hos-sma-og-store-barn-kirsten-flaten-9788202717520
Populærvitenskapelige artikler:
Nærde, A. & Backer‐Grøndahl, A. (2020). Hvem påvirker hvem? Hvordan barn skaper sine foreldre. KONTEKSTonline, 5. ISSN 2535-4825.
Backer-Grøndahl, A., & Nærde, A. (2015). Den viktige og vanskelige selvreguleringen hos barn. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 52, 497-502.
Fyhri, A., Bjørnskau, T., & Backer-Grøndahl, A. (2009). Råest og farligst. Samferdsel, 4.
Backer-Grøndahl, A. & Fyhri, A. (2008). Trygt eller truende på reisen? Samferdsel, 2.
Rapporter
Zachrisson, H.D., Backer-Grøndahl, A., Nærde, A., & Ogden, T. (2012). Smått er godt: Sosial kompetanse og atferd hos 3-åringer – sammenhenger med barnehagebruk og kjennetegn ved barnegruppen. Foreløpige resultater fra Barns sosiale utvikling. Rapport til Kunnskapsdepartementet. Oslo: Atferdssenteret
Zachrisson, H.D., Backer-Grøndahl, A., Nærde, A., & Ogden, T. (2012). Bruk av barnehage og barnehagens strukturelle kvalitet: sammenheng med barns utvikling ved to år. Foreløpige resultater fra Barns sosiale utvikling. Rapport til Kunnskapsdepartementet. Oslo: Atferdssenteret
Backer-Grøndahl, A. (2010). Ungdom, utvikling og ulykker. TØI-rapport 1088/2010.
Backer-Grøndahl, A. (2010). Evaluering av Jentenes trafikkaksjon. TØI-rapport 1076/2010.
Sagberg, F., Backer-Grøndahl, A. (2010). A catalogue of applications and research topics for future naturalistic driving studies. PROLOGUE Deliverable D1.3. Oslo, Norway: TØI Institute of Transport Economics
Backer-Grøndahl, A., Phillips, R., Sagberg, F., Touliou, K., Gatscha, M. (2009). Naturalistic driving observation: Topics and applications of previous and current naturalistic studies. PROLOGUE Deliverable D1.1. TØI Institute of Transport Economics, Oslo, Norway.
Backer-Grøndahl, A. & Fyhri, A. (2009). Risk perception and transport – a literature review. TØI-rapport 1008/2009.
Backer-Grøndahl, A. (2009). Fartsvalg: Holdninger, kunnskap og atferd. TØI-rapport 1005/2009
Backer-Grøndahl, A. og Ulleberg, P. (2008). Differensiert føreropplæring: Effekt på unge føreres ulykkesrisiko. Oslo: Transportøkonomisk insitutt. TØI rapport 943/2008.
Backer-Grøndahl, A. (2008). Telefoner i trafikken: En litteraturgjennomgang av forskning om mobiltelefonbruk og bilkjøring. Oslo: Transportøkonomisk institutt. TØI rapport 939/2008.
Backer-Grøndahl, A., Amundsen, A. H., & Fyhri, A. (2007). Trygt eller truende? Opplevelse av utrygghet på ulike transportmidler Oslo: Transportøkonomisk institutt. TØI rapport 913/2007
Nesvåg, S., Backer-Grøndahl, A., Duckert, F., Enger, Ø., Huseby, G., & Kraft, P. (2007). Tidlig intervensjon på rusfeltet – en kunnskapsoppsummering. Rapport IRIS – 2007/021.
Backer-Grøndahl, A., Kraft, P. (2006). Teknologisk baserte korte alkoholintervensjoner – en litteraturgjennomgang. Rapport. Oslo: Psykologisk institutt, UiO.
Backer-Grøndahl, A. (2006). Adolescent alcohol use and the theory of planned behaviour: An examination of social influence. Master thesis. Oslo: Psykologisk institutt, UiO.