Kompetanseområder
Utviklingspsykologi, særlig om utvikling av evnen til selvregulering og betydning for senere tilpasning. Forskning på empirisk støttede programmer for forebygging og behandling av barn og unges psykiske vansker.
Forskningsprosjekter
Publikasjoner
Doktorgradsavhandling:
Backer-Grøndahl, A. (2017). Childhood self-regulation: Measurement, early predictors, and relations with social-emotional functioning and academic competence in school. Ph.D. avhandling, Psykologisk institutt, Samfunnsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo.
Publikasjoner i fagfellevurderte tidsskrifter:
Backer-Grøndahl, A. og Helland, S., S. (2020). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Preschool Anxiety Scale – Revised (PAS-R). Psyktestbarn, 4. http://doi.org/10.21337/0068.
Populærvitenskapelige artikler:
Fyhri, A., Bjørnskau, T., & Backer-Grøndahl, A. (2009). Råest og farligst. Samferdsel, 4.
Backer-Grøndahl, A. & Fyhri, A. (2008). Trygt eller truende på reisen? Samferdsel, 2.
Rapporter
Backer-Grøndahl, A. (2010). Ungdom, utvikling og ulykker. TØI-rapport 1088/2010.
Backer-Grøndahl, A. (2010). Evaluering av Jentenes trafikkaksjon. TØI-rapport 1076/2010.
Backer-Grøndahl, A. (2009). Fartsvalg: Holdninger, kunnskap og atferd. TØI-rapport 1005/2009