Kompetanseområder
Atferdsproblemer blant barn og unge (behavior problems among children and youths),
sosial kompetanse (social competence), skoleintervensjoner (school-based interventions), tiltaksevaluering (effectiveness research), evidensbasert praksis (evidence-based practices), og implementeringskvalitet (implementation quality).
Forskningsprosjekter
- Hovedansvarlig forsker i den longitudinelle utviklings- og evalueringsstudien Positiv atferdsstøtte i skolen.
- Medansvarlig forsker i den NFR-finansierte inter-senter studien Langtidseffekter av skoleintervensjoner
- Prosjektleder for studien «Erfaringer med PALS-modellen»
Publikasjoner
Ogden, T. & Sørlie, M.-A. (2024) Implementing and evaluating the School-Wide Positive Behaviour Support (SWPBS) model in Norwegian primary schools. Difficulties. https://doi.org/10.1080/13632752.2024.2417322
Sørlie, M-A. (2024). Kollektiv mestringstro i skolen − et viktig, men oversett tema (utdanningsnytt.no).Bedre Skole, 2, 52-57.
Sørlie, M.-A. & Hukkelberg, S. S. (2023). The Teacher Classroom Climate Scale (TCCS): Development and Validation of a New Instrument for Use in Primary School. Journal of Educational & Psychological Research, 5(1), 622-631. https://bit.ly/3mWV0QP
Sørlie, M.-A., & Hukkelberg, S. S. (2022). Assessing Collective Efficacy in School: A Norwegian Validation Study of Goddard’s 12-item Scale. Nordic Studies in Education, 42(3), 272–. https://doi.org/10.23865/nse.v42.3542
Ogden, T., Olseth, A. R., Sørlie, M.-A. & Hukkelberg, S. (2021). Teacher’s Assessment of Gender Differences in School Performance, Social Skills, and Externalizing Behavior From Fourth Through Seventh Grade. Journal of Education. https://doi.org/10.1177/00220574211025071
Sørlie, M.-A. (2021). Structural, cultural and instructional predictors essential to sustained implementation fidelity in schools: The School-Wide Positive Behavior Support Model (SWPBS). International Journal of Educational Research Open. Volumes 2–2, 2021, 100082. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100082
Nordahl, K. B., & Sørlie, M. A. (2021). Ny kunnskap om barn i kontakt med barnevernet og psykisk helsevern for barn og unge. Tidsskriftet Norges Barnevern, 98 (2), 90-103. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-1838-2021-02-02
Borgen, N. T., Raaum, O., Kirkebøen, L. J., Sørlie, M.-A., Ogden, T., Frønes, I. (2021). Heterogeneity in short- and long-term impacts of School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) on academic outcomes, behavioral outcomes, and criminal activity. Journal of Research on Educational Effectiveness. https://doi.org/10.1080/19345747.2020.1862375
Sørlie, M.-A. (2018). Hva kan vi forvente av PALS? KONTEKSTonline, 2, 5–19. ISSN 2535–4825.
Torsheim, T., Sørlie, M-A., Olseth, A. R., & Bjørnebekk, G. (2015). Environmental and temperamental correlates of alcohol user patterns in grade 7 students. Nordic Studies on Alcohol and Drugs, 32, 605–622. doi: 10.1515/nsad-2015-0057
Sørlie, M-A., & Holt, P. (2015). Vurdering av en forskningsprotokoll for evaluering av skoleprogrammet «Mitt valg» utarbeidet ved Institutt for atferdsvitenskap, Høyskolen i Oslo og Akershus. Rapport 10.3.2015. Oslo: Atferdssenteret.
Sørlie, M-A. (2010). Situasjonsrapport for X skole. Tilbakemelding fra forskningsprosjektet «Positiv atferdsstøtte i skolen 07–12». Individuell evalueringsrapport til 48 intervensjonsskoler (PALS, PALS Komprimert). Oslo: Atferdssenteret.
Sørlie, M-A. (2010). Situasjonsrapport for XX skole. Tilbakemelding fra forskningsprosjektet «Utvikling av atferds- og mestringsproblemer i skolen 07–11». Individuell evalueringsrapport til 17 kontrollskoler (BAU). Oslo: Atferdssenteret.
Nordahl, T., & Sørlie, M-A. (2008). Samarbeid mellom hjem og skole – erfaringer og utfordringer (lydbok-versjon). I M. Sandbæk & G. Tveit (red.) (1996). Sammen med familien. Arbeid i partnerskap med barn og familier. Oslo: Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek.
Sørlie, M-A. (2007). Positiv atferdsstøtte i skolen – en effektstudie av PALS-modellen. Prosjektplan. Oslo: Atferdssenteret.
Sørlie, M-A. (2007). Intervensjonsberedskap i skolen. Prosjektplan. Oslo: Atferdssenteret.
Sørlie, M-A. (2002). Alvorlige atferdsproblemer krever effektiv forebygging. Etterord. I. Schultz, J-H., Hauge, A-M., & Støre, H.: Ingen ut av rekka går. Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian (s. 187–194). Oslo: Universitetsforlaget.
Sørlie, M-A. (1999a). Atferdsproblemer i skolen. Fokus på stabilitet, endring – og forandring. Spesialpedagogikk, 3, 28–44.
Sørlie, M-A. (1999b). Alternative skoler – lovende tiltak i forebygging av alvorlige atferdsproblemer og tilkortkomming. Spesialpedagogikk, 9, 12–24.
Nordahl, T., & Sørlie, M.-A. (1998). Brukerperspektiv på skolen. Elever og foreldre om skole og relasjoner. Rapport 12d–98. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
Sørlie, M-A. (1998a). Liv og leven i skolen. Omfang og utslag av problematferd. Rapport12b–98. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
Sørlie, M-A. (1998b). Mestring og tilkortkomming i skolen. Fokus på elevers skolefaglige kompetanse, sosiale kompetanse og selvoppfatning. Rapport 12c–98. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
Sørlie, M-A., & Nordahl, T. (1998). Problematferd i skolen. Hovedfunn, forklaringer og pedagogiske implikasjoner. Hovedrapport fra forskningsprosjektet «Skole og Samspillsvansker». Rapport 12a/98. Oslo. Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
Sørlie, M-A. (1996). Forskning vedrørende svake grupper. Etiske utfordringer ved valg av forskningstema og teoretiske perspektiver. Oslo: NOVA / Barnevernets Utviklingssenter.
Sørlie, M-A. (1996). Målingsproblematikk. Elev- og foreldrevurdert foreldrestøtte. Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Nordahl, T., & Sørlie, M-A. (1996). Kartleggingsundersøkelsen 1995. Foreløpige resultater. Delrapport 2. Prosjekt Skole og Samspillsvansker. Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Nordahl, T., & Sørlie, M-A. (1996). Kartleggingsundersøkelsen 1995. Skole- og klasseresultater. Skoleintern rapport til hver av de 16 deltakerskolene. Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Nordahl, T., & Sørlie, M-A. (1996). Samarbeid mellom hjem og skole.. Erfaringer og utfordringer. I: Sandbæk, M. og Tveiten, G. (red.): Sammen med familien. Arbeid i partnerskap med barn og familier, 183–212. Oslo: Kommuneforlaget.
Nordahl, T., & Sørlie, M-A. (1996). Validitetsvurderinger. Kompetanse i kontekst. En studie av risiko og kompetanse hos 10- og 13-åringer. Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Nordahl, T., & Sørlie M-A. (1994). Hvordan utvikle gode opplæringstilbud til elever med atferds- og relasjonsvansker? I: Helgeland, I. M. (red.): Utfordrende ungdom i skolen, 43–66. Oslo: Kommuneforlaget.
Nordahl, T., & Sørlie M-A. (1995): Kartleggingsundersøkelsen, Utvikling av måleinstrument. Delrapport 1, Prosjekt Skole og Samspillsvansker. Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Sørlie, M-A. (1994). Skole- og miljøsentre. Opplæringsalternativer for ungdom med atferds- og relasjonsvansker. I: Helgeland, I. (red.): Utfordrende ungdom i skolen, 105–125, Oslo: Kommuneforlaget.
Sørlie, M-A. (1994). Engelske erfaringer med sterkinstitusjoner. Internrapport BVU. Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Sørlie, M-A. (1994). BVU som evalueringsinstitusjon. BVUs årsrapport 1993. Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Sørlie, M-A. (1994). Oppfølgingstjenesten. Et nytt serviceorgan for ungdom uten stabil jobb eller skoleplass. Schola, 2.
Sørlie, M-A. (1994). Fakta om oppfølgingstjenesten. Spesialpedagogikk, 6, 10–11.
Sørlie, M-A. (red.), Havnen, K., & Utgaard, B. O. (1994). Idébank for Barnevernet 1994. Rapport 1 i Rapportserie fra Barnevernets Utviklingssenter. Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Ogden, T., & Sørlie, M-A. (1994). Oppfølgingstjenesten. Fra prosjekt til praksis. Spesialpedagogikk, 6, 3–9.
Sørlie M-A. (1993). Evaluering av prosjekt Oppfølgingstjeneste, Delrapport 4. BVUs skriftserie nr.7. Oslo: Barnevernets utviklingssenter.
Sørlie M-A. (1993). Oppfølging av ungdom uten arbeid eller skoleplass. Sluttrapport evaluering av Prosjekt Oppfølgingstjeneste. BVUs rapportserie nr. 4. Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Sørlie M-A. (1992). Den ustabile overgangsfasen. Behov for oppfølging i overgangen til videregående skole/arbeid. Spesialpedagogikk, 9, 13–21.
Sørlie M-A. (1992). Evaluering av prosjekt Oppfølgingstjeneste, Delrapport 1, Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Sørlie M-A. (1992). Evaluering av prosjekt Oppfølgingstjeneste, Delrapport 2, Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Sørlie M-A. (1992). Evaluering av prosjekt Oppfølgingstjeneste, Delrapport 3, BVUs skriftserie nr. 4. Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Skogen, K., & Sørlie M-A. (1992). Innføring i innovasjonsarbeid. Oslo: Universitetsforlaget
Sørlie M-A. (1992). Forsterket foreldrearbeid. Foreldre, lærere og sosialhjelpere i samarbeid om barn i risikosonen, Spesialpedagogikk, 2, 34–42.
Sørlie M-A. (1991). Skole- og miljøtiltak – Et bidrag i det forebyggende ungdomsvernet? Norges Barnevern, 4, 17–30.
Sørlie M-A. (1991). Alternative skoler – Lokale kompetansesentra for utsatt ungdom, Rapport nr. 4 i BVUs rapportserie. Oslo: Barnevernets Utviklingssenter.
Ogden. T., & Sørlie M-A. (1991). Alternative skoler. Lokale kompetansesentra for elever med tilpasnings- og relasjonsproblemer. Spesialpedagogikk, 7, 9–20.
Befring. E., & Sørlie M-A. (1990). Synshemmedes informasjons-, fritids- og opplæringssituasjon i Norge. Forprosjekt I, Planlegging og utforming av forskning. Hosle: Statens Spesiallærerhøyskole.
Sørlie M-A. (1989). Forbedring av spesialpedagogiske kvalifikasjoner? Innovasjonsavhandling. Embetsstudiet. Hosle: Statens Spesiallærerhøyskole.
Larsen Berg, H., & Sørlie M-A. (1988). Mål i spesialutdanningen. En analyse av SSLHs mål for 2. avdeling. Hovedfagsoppgave. Hosle: Statens Spesiallærerhøyskole.