Læreres kollektive mestringstro er lærerkollegiets felles tro på sin evne til å kunne påvirke elevene på en positiv måte. Ifølge forskningen er dette den enkeltfaktoren som har størst innvirkning på elevenes skolefaglige prestasjoner. Læreres kollektive mestringstro har også noe å si for hvor mye problematferd det vil være på en skole, den påvirker lærernes undervisning og opplevelsen av stress og trivsel i jobben. Likevel er læreres kollektive mestringstro et område vi svært sjelden snakker om eller arbeider eksplisitt med å styrke.
Dette temaet løftes fram av NUBU-forsker Mari-Anne Sørlie i en artikkel i tidsskriftet Bedre skole. I artikkelen viser Sørlie til forskningen som finnes om kollektiv mestringstro, og oppfordrer skoler til å kartlegge og jobbe mer aktivt med dette. Hun mener også at kollektiv mestringstro bør være et sentralt tema i lærerutdanningene og bli en viktig del av den skolepolitiske satsingen.
Les hele artikkelen her: Kollektiv mestringstro i skolen − et viktig, men oversett tema (utdanningsnytt.no)