Kompetanseområder
Observasjon som forskningsmetode, tidlig samhandling mellom foreldre (spesielt fedre) og barn, utvikling av sosial kompetanse og atferdsproblemer.
Forskningsprosjekter
Utviklingsarbeid
Prosjektleder for utviklingsarbeidet Utvikling og pilotering av grunnmodell for hjelpetiltak i barnevernet i samarbeid med RBUP Øst og sør og RKBU Vest, på oppdrag fra Bufdir.
Publikasjoner
Publiserte artikler
Hukkelberg, S. & Nordahl, K. B. (2025). MATCH: transdiagnostisk behandling for barn og unge i psykisk helsevern. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 62(6), 344-346. www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2025as06ae-MATCH-transdiagnostisk-behandling-for-barn-og-unge-i-psykisk-helsevern
Taraban, L., Shaw, D.S., Nordahl, K.B. & Nærde, A. (2025). Teaching Lessons, Learning Words: Mothers' and Fathers' Sensitivity During Teaching Uniquely Mediates Associations Between Early Familial Socioeconomic Risk and Preschoolers' Receptive Language Development. Child Development. https://doi.org/10.1111/cdev.14260
Hukkelberg, S.S., Torsheim, T., Nordahl, K.B. et al. The modular approach to therapy for youths with anxiety, depression, trauma, and conduct problems (MATCH): results from the Norwegian randomized-controlled trial. BMC Psychol 12, 569 (2024). https://doi.org/10.1186/s40359-024-02082-0
Feldman, J. S., Natale, B. N., Shaw, D. S., Nordahl, K. B., Janson, H., & Nærde, A. (2023). Duration of Breastfeeding and Supportive Paternal Caregiving in Early Childhood and the Potential Mediating Function of Maternal Caregiving. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics 44(4):p e309-e314, DOI: 10.1097/DBP.0000000000001175
Feldman, J. S., Dolcini-Catania, L. G., Wang, Y., Shaw, D. S., Nordahl, K. B., & Nærde, A. (2023). Compensatory effects of maternal and paternal supportive parenting in early childhood on children's school-age adjustment. Developmental Psychology, 59(6), 1074–1086. https://doi.org/10.1037/dev0001523
Feldman, J. S., Shaw, D. S., Nordahl, K. B., Backer-Grøndahl, A., Nærde, A. (2022). Stable, longitudinal relations between early paternal supportive parenting and preschool-age children's self-regulation. Social Development, 1-16. https://doi.org/10.1111/sode.12607
Nordahl, K. B., & Sørlie, M. A. (2021). Ny kunnskap om barn i kontakt med barnevernet og psykisk helsevern for barn og unge. Tidsskriftet Norges Barnevern, 98 (2), 90-103. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-1838-2021-02-02
Olafsen, K. S., Nordahl, K. B., & Drozd, F. (2021). Strukturert videobasert samspillsobservasjon av foreldre og barn. Norges Barnevern, 98(1), 58-80. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-1838-2021-01-05
Rapporter
Nordahl, K. B., Apeland, A., Tollefsen, N., Christiansen, Ø., Fylkesnes, M. K., & Melblom, A. (2023). Grunnmodell for hjelpetiltak i barnevernstjenesten. Rapport fra et samarbeidsprosjekt på oppdrag fra Bufdir. Oslo/Bergen: NUBU, RBUP Øst og Sør, RKBU Vest, NORCE. https://www2.bufdir.no/globalassets/global/nbbf/hjelpetiltak/grunnmodell_for_hjelpetiltak_i_barneverntjenesten.pdf
Bokkapitler
Doktorgradsavhandling