Kompetanseområder
Implementering og evaluering av evidensbasert praksis i arbeidet med atferdsproblemer blant barn og unge. Sosial kompetanse og atferdsproblemer blant barn og unge. Forebyggende og kompetansefremmende intervensjoner i familier, barnehager og skoler.
Forskningsprosjekter
- MATCH-studien (Modulbasert behandling av barn med angst, atferdsproblemer og depresjon).
- Depresjonsmestring for ungdom (DU).
- FFT-studien (FFT = Funksjonell familieterapi).
- Effektstudier av TIBIR (Tidlig innsats for barn i risiko).
- PALS (Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling).
Råd og utvalg
- Advisory Board: Statens beredning för medicinsk utvärdering SBU: «Institutionsvård av antisociala ungdomar». Stockholm.
- Medlem av programstyre FINNUT, Norges forskningsråd (nestleder).
- Medlem av Nasjonalt programutvalg, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
- Editorial board:
Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research.
Emotional & Behavioural Difficulties.
Journal of Children's Services.
Publikasjoner
Fagfellevurderte artikler:
Ogden, T. (2023). Research Literacy in Education and the Implementation of Evidence-Based Practices in Schools. Professions and Professionalism, 13(1). https://doi.org/10.7577/pp.5204
Hukkelberg, S., Ogden, T. & Thøgersen, D. M. (2022). Youth Level of Service/Case Management Inventory Assessments as Predictors of Behavioral Change in Multisystemic Therapy and Functional Familiiy Therapy in Norway. Research on Social Work Practice, 0(0), 1-9. https://doi.org/10.1177/10497315221086641
Ogden, T., Olseth, A. R., Sørlie, M.-A. & Hukkelberg, S. (2021). Teacher’s Assessment of Gender Differences in School Performance, Social Skills, and Externalizing Behavior From Fourth Through Seventh Grade. Journal of Education. https://doi.org/10.1177/00220574211025071
Engell, T., Løvstad, A. M., Kirkøen, B., Ogden, T., & Hagen, K. A. (2021). Exploring how intervention characteristics affect implementability: A mixed methods case study of common elements-based academic support in child welfare services. Children and Youth Services Review. Volume 129, available online 22 July 2021. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2021.106180
Nylén, K., Karlberg, M., Klang, N., & Ogden, T. (2021). Knowledge and will: An explorative study on the implementation of School-Wide Positive Behavior Support in Sweden. Frontiers in Psychology, 12, 266. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.618099
Borgen, N. T., Raaum, O., Kirkebøen, L. J., Sørlie, M.-A., Ogden, T., Frønes, I. (2021). Heterogeneity in short- and long-term impacts of School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) on academic outcomes, behavioral outcomes, and criminal activity. Journal of Research on Educational Effectiveness. https://doi.org/10.1080/19345747.2020.1862375
Arnesen, A., Braeken, J., Baker, S., Meek-Hansen, W., Ogden, T., Melby-Lervåg, M. (2016). Growth in Oral Reading Fluency in a Semitransparent Orthography: Concurrent and Predictive Relations With Reading Proficiency in Norwegian, Grades 2–5. Reading Research Quarterly. doi:10.1002/rrq.159.
Ogden, T. (2015). Klasseledelse. Praksis, teori og forskning. Fredrikshavn: Dafolo forlag.
Ogden, T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Hukkelberg, S. S., & Ogden, T. (2015). The short Working Alliance Inventory in parent training: Factor structure and longitudinal invariance. Psychotherapy Research, 26, 719–726. doi:10.1080/10503307.2015.1119328
Ogden, T. (2015). Elever med problematferd. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, nr. 5–6, 30–48.
Tømmeraas, T., & Ogden, T. (2015). Is There a Scale-up Penalty? Testing Behavioral Change in the Scaling up of Parent Management Training in Norway. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 1–14. doi:10.1007/s10488-015-07123
Kjøbli, J., & Ogden, T. (2014). A randomized effectiveness trial of individual child social skills training: six-month follow-up. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 8:31. DOI: 10.1186/s13034-014-0031-6. URL: http://www.capmh.com/content/8/1/31
Ogden, T. (2013). Fra forskningskunnskap til pedagogisk praksis. Paideia, 6, 7–17.
Ogden, T. (2013). Nivådeling løser ikke differensieringsproblemet. Utdanning, 9.
Ogden, T. (2012). Evidensbasert praksis i arbeidet med barn og unge. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Ogden, T. (2012). Klasseledelse. Praksis, teori og forskning. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Ogden, T. (2012). Sosial kompetanse og sosial læring hos barn og unge. www.forebygging.no.
Ogden, T. (2012). Atferdsproblemer og myten om den inkluderende skolen. Bedre Skole, 4, 23–27.
Ogden, T. (2011). Hvilken betydning har læringsledelse og sosial kompetanse for elevenes skoleresultater? Veiledernettverket i Aust Agder, Årbok 2010.
Ogden, T. (2010). Hva påvirker elevers læring? Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 47, 643.
Ogden, T. (2009). Sosial kompetanse og problematferd i skolen. 2. utg. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Ogden, T. (2008). Motviljen mot evidens i utdanningssystemet. Bedre Skole, 4, 75–79.
Ogden, T. (2006). Evidensbasert praksis i arbeidet med alvorlige atferdsproblemer blant barn og unge. I S. Ljunggren (red.), Mellan Scylla och Charybdis, En skrift til Karin Tengvald (s. 43–51), Stockholm: Institut för utveckling av metoder i socialt arbete (IMS).
Ogden, T. (2006). Mål og muligheter på ungdomstrinnet. Bedre skole, 2006(1), 32–36.
Amlund-Hagen, K., & Ogden, T. (2006). Evaluering av multisystemisk behandling i Norge. Tidsskriftet Norges barnevern, 83(2), 3–12.
Ogden, T. (2004). Kvalitetsskolen. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Ogden,T. (2004). En romsligere skole? Tidsskriftet Bedre Skole, nr. 4.
Ogden,T. (2004). Social kompetence og adfærdsproblemer i skolen. København: Klims forlag.
Ogden, T. (2002). Klasse- og undervisningsledelse. Bedre skole småskriftserie, nr. 6.
Ogden, T. (2002). Kartlegging og utredning av ungdom med alvorlige atferdsproblemer. I: A. Lippe og M. H. Rønnestad (red.), Det kliniske intervjuet. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Ogden, T. (2002). Kommentarer til konferansen. I: Söderholm-Carpelan og Runquist,W. (red.), Ungdom med tung social problematik. Stockholm: Statens Institutionsstyrelse.
Lindberg, E., & Ogden, T. (2001). Elevatferd og læringsmiljø 2000. En oppfølgingsundersøkelse av elevatferd og læringsmiljø i grunnskolen. Rapport, Oslo: Læringssenteret.Klefbeck, J., & Ogden, T. (2001). Nettverk og økologi. Oversatt utgave, Estland.
Ogden, T. (2001). Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Ogden, T. (2000). Alvorlige atferdsproblemer hos barn – på jakt etter nye løsninger. I: Veland, J. (red.), Barnevernhåndboka 2000. Oslo: BFD.
Ogden, T. (2000). Alvorlige atferdsproblemer hos barn og unge: Familie- og nærmiljøbaserte tiltak. Tidsskriftet Norges barnevern, 1, 4–14.
Ogden, T. (1999). Er tiden moden for en sosial læreplan i skolen? Norsk Skoleblad, 49.
Ogden, T. (1999). «Parent Management Training» som foreldreopplæring. Spesialpedagogikk, 6, 3–17.
Asmervik, S., Ogden, T. & Rygvold, A. L. (red.), (1999). Innføring i spesialpedagogikk, 3. utgave. Oslo:, Universitetsforlaget.
Asbjørnsen, A., Manger, T., & Ogden, T. (1999). Skole og opplæringspsykologi. Bergen: Fagbokforlaget.
Ogden, T. (1999). Individuelle forskjeller som utfordring for enhetsskolen. Reformer og resultater. Nordisk Tidsskrift for Specialpedagogikk, 77 (3–4), 51–66.
Ogden, T. (1999). Barn og ungdoms levekår i Norden. Marginalisering av barn og unge – en kunnskapsoversikt. TemaNord Social. Oslo–København, Nordisk Ministerråd.
Ogden, T., Backe-Hansen, E., & Schultz-Jørgensen, P. (1998). Perspektiver og problemstillinger. I: E. Backe-Hansen og T. Ogden (red.), 10-åringer i Norden. Risiko, kompetanse og levekår. København: Nord forlag.
Ogden, T. (1998). Risiko og kompetanse. I: E. Backe-Hansen og T. Ogden (red.), 10 åringer i Norden. Risiko, kompetanse og levekår. København: Nord forlag.
Ogden, T. (1998). Nordiske 10-åringers kompetanse i et komparativt perspektiv. I: E.Backe-Hansen og T. Ogden (red.): 10-åringer i Norden. Risiko, kompetanse og levekår. København: Nord forlag.
Backe-Hansen, E., og Ogden, T. (red.) (1998).10-åringer i Norden. Risiko, kompetanse og levekår. København: Nord forlag.
Ogden, T. (1998). Multisystemisk terapi. Spesialpedagogikk, 5, 16–24.
Ogden, T. (1998). Elevatferd og læringsmiljø. Læreres erfaringer med og syn på elevatferd og læringsmiljø i grunnskolen. Rapport, Oslo, Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Ogden, T. (1997). Hva kjennetegner sosialt kompetente barn? I: E. B. Hansen og T. Havik (red.), Barnevern på barns premisser. Oslo: adNotam.
Ogden, T. (1997). Mellom to stortingsmeldinger – Barnevernet i et ti års perspektiv. I: B. R. Hansen og V. Bunkholt (red.), Festskrift til Gerd Hagen. Oslo: TANO.
Ogden, T. (1997). Risiko, sosial kompetanse og forebyggende arbeid i skolen. I: K. I. Klepp og L. E. Aarø (red.), Ungdom, livsstil og helsefremmende arbeid, 2 utg. Oslo: Universitetsforlaget.
Ogden, T. (1997). Sosialvitenskaplig forskning om barn – et grannlandsperspektiv. Rapport fra Socialvetenskapliga Forskningsrådet i forbindelse med konferansen «Med fokus på barnen».
Ogden, T. (1997). Sosialvitenskaplig forskning om barn. Tidsskriftet Norges barnevern, 4, 29–35.
Ogden, T., og Backe-Hansen, E. (1997). Collaboration in services for children in a Scandinavian context. I: B. Cohen, & U. Hagen (red.), Children's services: Shaping up for the Millenium. Supporting children and families in the UK and Scandinavia. Edinburgh: The Stationary Office.
Ogden, T. & Klefbeck, J. (1996). Barn och nätverk. Ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiske metoder i behandlingsarbetet med barn. Stockholm: Liber utbildning.
Ogden, T. (1996). Trenger barnevernet egen forskning? Tidsskriftet Norges barnevern 3/4 (4–15).
Ogden, T. (1996). Tilliten til barnevernet øker. Tidsskriftet Norges barnevern, 1, 4–11.
Ogden, T. (1996). Faglige utviklingslinjer i spesialpedagogikken. Bedre Skole, 4 (52–58).
Ogden, T., & Backe-Hansen, E. (1996). Lessons from abroad: The group is the thing. The Nordic educational model. Family Futures, 25–26.
Backe-Hansen, E., og Ogden, T. (1996). Competent girls and problematic boys. Sex differences in two cohorts of Norwegian 10- and 13 year olds. Childhood, 3 (331–350).
Klefbeck, J., & Ogden, T. (1995). Nettverk og økologi. Problemløsende arbeid med barn og unge. Oslo: TANO forlag.
Ogden, T. (1995). Kompetanse – et bidrag til tverretatlig begrepsutvikling. Tidsskriftet Norges barnevern, 4 (4–9).
Ogden, T. (1995). Vold i skolen. I: J. Bjurhed (red.), Barn i en voldelig verden. Oslo: Ad notam Gyldendal.
Ogden, T. (1995). Spesialpedagogikk i transit eller exit? I: P. Haug (red.), Spesialpedagogiske utfordringer. Oslo: Universitetsforlaget.
Ogden, T. (1995). Kompetanse i kontekst. En studie av risiko og kompetanse hos 10- og 13-åringer. Prosjekt «Oppvekstnettverk». Rapportserie fra Barnevernets Utviklingssenter, nr. 3.
Ogden, T. (1994). Når skal samfunnet bryte inn? Den turbulente familien. I: I. Frønes og A. Hompland (red.), Den nye barne- og familieboka. Oslo: Universitetsforlaget.
Ogden, T., og Sørlie, M. (1994). Oppfølgingstjenesten fra prosjekt til praksis. Spesialpedagogikk, 6 (3–9).
Ogden, T., og Backe-Hansen, E. (1994). Norsk barnevern i et internasjonalt perspektiv – trender og fokus. I: T. D. Evans, I. Frønes og L. Kjølsrød (red.), Velferdssamfunnets barn, Oslo: Ad-Notam.
Ogden, T. (1994). Spesialpedagogikk i et utvidet perspektiv. Spesialpedagogikk, 3, 19–25.
Ogden, T. (1994). Den gode skole – også for vanskelige elever? I: I. Helgeland (red.), Utfordrende ungdom i skolen. Oslo: Kommuneforlaget.
Ogden, T. (1994). PP-rådgiveren – behandler eller skoleutvikler? I: I. Helgeland (red.), Utfordrende ungdom i skolen. Oslo: Kommuneforlaget.
Dalen, M., & Ogden, T. (1993). Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak. I: S. Asmervik, T. Ogden og A. L. Rygvold (red.), Innføring i spesialpedagogikk. 2 utg. Oslo: Universitetsforlaget.
Ogden, T. (1993). Samordning av kommunale hjelpetjenester. Spesialpedagogikk, 5, 6–13.
Ogden, T. (1993). Vanskelig temperament og problematferd hos førskolebarn – forståelse og handling. Barn, Nytt fra forskning om barn i Norge, 3, 7–24.
Ogden, T. (1993). Sterke meninger og liten kontakt. Meningsmålinger om folks holdninger til barnevernet. Tidsskriftet Norges barnevern, 4, 4–14.
Ogden, T. (1993). Kvalitetsmedvetande i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Ogden, T., Asmervik, S., & Rygvold, A. L. (red.) (1993). Barn med behov av särskilt stöd. Lund: Studentlitteratur.
Ogden, T., Backe-Hansen, E., og Bruvik, J. O. (1992). Barnevern for pedagoger. Skriftserie fra Barnevernets Utviklingssenter, nr. 3.
Ogden, T., og Backe-Hansen, E. (1992). Når barn trenger hjelp. En undersøkelse om henvisninger av 5–9-åringer til pedagogisk psykologisk rådgivningstjeneste, barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk og barnevernet i en norsk kommune. Rapportserie fra Barnevernets Utviklingssenter, nr. 1.
Ogden, T. (1992). Er det mulig å gi elever med atferdsproblemer et fullverdig tilbud i dagens skole? Tidsskriftet Bedre skole, 78–88.
Ogden, T. (1992). Kvalitetsmåling i barnevernet. Tidsskriftet Norges barnevern, 24–30.
Ogden, T. (1991). En alternativ organisering av arbeidet for utsatte barne- og ungdomsgrupper. Skolepsykologi nr. 7 (3–11).
Ogden, T. (1991). Barnevernet i endring. Tidsskriftet Norges barnevern, 4 (3–12).
Ogden, T. (1991). Barnevernet i et organisasjonsperspektiv. I: Fra inntak til tiltak. Rapport nr. 5. Barnevernets Utviklingssenter. Ss. 218– 239.
Ogden, T., Christiansen, K. U., Killèn, K., Larsen, E., og Olaussen, L. P. (1991). Fra inntak til tiltak. Analyse av saksbehandling, organisering og fagutvikling i barnevernet. Rapportserie fra Barnevernets Utviklingssenter, nr. 5.
Ogden,T., & Sørlie, M. (1991). Alternative skoler. Lokale kompetansesentra for elever med tilpasnings- og atferdsproblemer. Spesialpedagogikk, 7 (9–20).
Ogden, T., & Klefbeck, J. (1991). Hva er et godt nettverk for barn? Tidsskriftet Norges barnevern, 2 (3–15).
Ogden, T. (1991). Specialpedagogik. Att förstå och hjälpa beteendestörda elever. Lund: Studentlitteratur.
Ogden, T. (1991). Elevforskjeller som utfordring for enhetsskolen. Tidsskriftet Bedre skole, 1 6–15.
Ogden, T. (1991). Motstandsdyktige barn. Nordisk sosialt arbeid, 1 (3–14).
Ogden, T., & Veselka, J. (1990). Utvikling av tiltakskjede i Oppland fylke. Evaluering av prosjekt «Barnevern/skole». Rapportserie fra Barnevernets Utviklingssenter, nr. 3.
Ogden, T., & Solheim, R. (red. ) (1990). Spesialpedagogikk – perspektiver. Festskrift til professor Hans Jørgen Gjessings 70-årsdag. Oslo: Universitetsforlaget.
Ogden, T., & Skjerve, J. (1990). En sammenlignende undersøkelse av arbeidsoppgaver og arbeidsformer blant psykologer i PP-tjenesten og BUP. Skolepsykologi, Dansk tidsskrift for pædagogisk psykologi og rådgivning, 1 (48–65).
Ogden, T. (1990). PP-tjenesten i prosjekt S: Indre organisering og ytre tilpasning. Skolepsykologi, 2 (11–19).
Ogden, T. (1990). Sosial kompetanseutvikling – en oppgave for skolen? I: T. Ogden og R. Solheim (red.), Spesialpedagogikk – perspektiver. Oslo: Universitetsforlaget.
Ogden, T. (1990). Spesialpedagogiske tjenester – en garanti for behovstilpasset opplæring? Spesialpedagogikk, 2 (3–9).
Ogden, T. (1990). PP-rådgiveren – behandler eller skoleutvikler? Tidsskrift for norsk cand.paed. forening, 2 (2–14).
Ogden, T. (1990). Kvalitetsbevissthet i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Ogden, T., & Digre, L. (1989). Drop in – Drop out. Kan frafallsproblemene i den videregående skolen forebygges? Spesialpedagogikk, 10, 4–10.
Ogden, T. (red.) (1989).Tiltakskatalogen 1989 Barnevern. Oslo: Kommuneforlaget.
Ogden, T. (1989). Problemer og utviklingsmuligheter i samarbeidet skole–barnevern. Spesialpedagogikk, 2, 43–48.
Ogden, T. (1989). Framtidig utvikling av barnevernet: Styrking eller omorganisering? I: S.Tjomsland (red.), Barnevern – erfaringer og synspunkter. Oslo: Kommuneforlaget.
Ogden, T. (1989). Tiltaksevaluering i barnevernet. Tidsskriftet Norges barnevern 3, 50–64.
Ogden, T. (1988). Universitetet som utdanningsinstitusjon: læringsbetingelser og resultater i avsluttende del av studiet. Rapportserie fra prosjekt UNIBUT, Institutt for pedagogisk psykologi, Universitet i Bergen.
Ogden, T., & Eikeland, O. J. (1988). Begynnerstudenter i sitt første semester ved Universitetet i Bergen. Rapportserie fra prosjekt UNIBUT, nr. 3. Institutt for pedagogisk psykologi, Universitet i Bergen.
Ogden, T., & Olaussen, L. P. (1988). Hvordan kan forskning og utviklingsarbeid bidra til faglig styrking av barnevernet? I: E. Larsen (red.), Utviklingsperspektiver på praktisk barnevern. Oslo: Tano forlag.
Ogden, T. (1988). Behovet for et intergrerende forskningsperspektiv. I: E. Larsen (red.), Utviklingsperspektiver på praktisk barnevern. Oslo: Tano forlag.
Gjessing, H. J., & Ogden, T. (1987). Opptakten til prosjektet «Universitetet i Bergen som utdanningsinstitusjon». Rapportserie fra prosjekt UNIBUT, nr. 1. Institutt for pedagogisk psykologi, Universitet i Bergen.
Ogden, T. (1987). Forskning og utviklingsarbeid i Barnevernet. Tidsskriftet Norges barnevern, 2 (28−39).
Ogden, T., & Brunborg, L. (1987). Hvordan praktiseres den videregående skoles mål i skolehverdagen? En undersøkelse om forholdet mellom idealer og virkelighet slik elever og lærere ser det. Skolepsykologi, 1 (3−9).
Ogden, T. (1987). Kan barnevernet treffe bedre beslutninger? Barnevernet som beslutningssystem. Tidskriftet Norges barnevern, 3 (4–15).
Ogden, T. (1987). Atferdspedagogikk i teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget.
Ogden, T. (1987). Pedagogikk som kompetansegrunnlag for skolepsykologisk virksomhet. I: J. P. Myklebust og R. Ommundsen (red.), Psykologiprofesjonen mot år 2000. Oslo: Universitetsforlaget. Også publisert i Skolepsykologi, 1988, 3 (3–15).
Ogden, T., & Skjerve, J. (1987). En sammenlignende undersøkelse av arbeidsoppgaver og arbeidsformer blant psykologer i PP-tjenesten og BUP. Tidsskrift for norsk psykologforening, 11 (707–716).
Ogden, T. (1986). Skolepsykologien midt i 1980-årene: Behov for plass for nytnkning? Tidsskrift for norsk psykologforening, 4 (234–240).
Ogden, T. (1986). Hvorfor blir en utbrent som rådgiver eller leder? Hva kan gjøres med det? Rådgivernytt, 2 (10–15).
Ogden, T. (1986). Alternative skoler virker kriminalitetsforebyggende. Tidsskrift for kriminalomsorg, 2 (13–17).
Ogden, T. (1986). Alternative skoler og elevkompetanse. Nordisk tidsskrift for Spesialpedagogikk, 1 (3–29).
Ogden, T. (1985). Skole og miljøsenteret i Halden. Spesialpedagogikk, 2 (38–42): (i samarbeid med M. Hvattum, D. Sæther og E. Wium).
Ogden, T. (1985). Elevers vurdering av skole- og klassemiljø. En survey-undersøkelse. «Prosjekt skoleutvikling i Hordaland». Rapportserie fra Institutt for pedagogisk psykologi, 1, nr. 6.
Caspersen, K., & Ogden, T. (1985). Organisasjonsutvikling i videregående skole. Videregående opplæring, 2/3 (9–16).
Ogden, T. (1985). Organisasjonsutvikling i skolen. En analyse av begrepsinnhold, verdigrunnlag og alternative modeller. Norsk pedagogisk tidsskrift, 3 (201–211).
Ogden, T., Skogstad, A., & Kristiansen, S. (1985). Læreres sosiale arbeidsmiljø. En prosedyre for bruk av organisasjonsdiagnose ved bruk av survey-feedback. Nordisk psykologi, 37 (2) (119–133).
Ogden, T. (1985). Kommunikasjon og samhandling i klasserommet. En observasjonsundersøkelse av klasseromsinteraksjon i alternative skoler. Nordisk tidsskrift for spesialpedagogikk, 1 (3–18).
Ogden, T. (1984). «Alternative skoler» som skolemodell og pedagogisk idé. Spesialpedagogikk, 7 (3–13).
Ogden, T. (1984). Disiplinproblemer og læreren som klasseleder. Norsk skoleblad, 18 (14–17) og 19 (20–22).
Ogden, T., & Siverts, B. E. (1983). Strukturbegrepet i spesialpedagogisk arbeid. Spesialpedagogikk, 8 (15–27).
Ogden, T. (1983). Et økologisk perspektiv på atferd i skolen. Nordisk tidsskrift for spesialpedagogikk, 2 (83–109).
Ogden, T. (1983). Pedagogisk-psykologiske rådgivere og profesjonsutviklingen. Skolepsykologi, 6 (15–32).
Ogden, T. (1982). Nye pedagogiske oppgaver i videregående skole. Videregående opplæring, 4 (13–19).
Ogden, T. (1981). Praksisorientert videreutdanning i spesialpedagogikk. Videregående opplæring, 5 (25–27).
Artikler uten fagfellevurdering
Artikler uten fagfellevurdering
Ogden, T. (2023). Sosial kompetanse og sosial læring hos barn og unge. Tidsskriftet forebygging.no, (6). https://doi.org/10.21340/bpgm-p906
Bøker og bokkapitler
Ogden, T. (2022). Core and variation components. I Rapport, F., Clay Williams, R., & Braithwaite, J. Implementation Science. The Key Concepts. London, Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003109945
Ogden, T. (2022). Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge (2. utgave). Gyldendal. https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/spesialpedagogikk/sosial-kompetanse-og-problematferd-blant-barn-og-unge/p-10028118-no/
Ogden, T. (2021). Skolinsatser för att främja social kompetens och motverka beteendeproblem. I: Allodi, M.W. (red.), Specialpedagogik för lärare (s. 234-250). Stockholm: Natur och Kultur. https://www.nok.se/titlar/akademisk-psykologi2/specialpedagogik-for-larare/
Ogden. T. (2020). Skolens mål og muligheter. Gyldendal. ISBN: 9788205535909.