
Silje Sommer Hukkelberg
Forsker I
Forskningsavdelingen
E-post: silje.hukkelberg@nubu.no
Tlf.: 92 86 85 53

Bio
Silje er seniorforsker og har i mange år jobbet med forskningsspørsmål knyttet til problematferd hos barn og ungdom, samt evaluering av ulike tiltak. Hun har også en bred interesse for forskningsmetodologi, inkludert longitudinelle data, psykometri og psykologiske nettverksanalyser.
Kompetanseområder og arbeidsoppgaver:
- Problematferd hos barn
- Psykometriske evalueringer av mål på bla., atferdsproblemer og sosial kompetanse
- Evaluering av intervensjoner
- Structural equation modelling (SEM)
- Longitudinelle analyser
- Moderator/mediator analyser
- Network analyser
- Meta-analyse
Du kan laste ned høyoppløselige portrettbilder bilder av våre ansatte. Krediter bildet Moment Studio.
Publikasjoner
Hukkelberg, Silje Sommer & Nordahl, Kristin Berg (2025). MATCH: transdiagnostisk behandling for barn og unge i psykisk helsevern. Tidsskrift for Norsk psykologforening (Psykologtidsskriftet). ISSN: 2703-9528 https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2025as06ae-MATCH-transdiagnostisk-behandling-for-barn-og-unge-i-psykisk-helsevern
Hukkelberg, Silje Sommer & Bjørknes, Ragnhild (2025). Gender differences in risk behaviours and risk factors: a study of Norwegian youths undergoing Multisystemic Therapy (MST). International Journal of Adolescence and Youth. ISSN: 2164-4527 https://doi.org/10.1080/02673843.2025.2480711
Hukkelberg, Silje Sommer; Steinmann, Isa & Nærde, Ane (2025). The relative age effect on teacher-rated academic competence: a study among early primary school students. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN: 1470-1170 https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2459402
Bjørknes, Ragnhild; Hukkelberg, Silje Sommer; Taraldsen, Knut & Høstmælingen, Andreas Teisner (2024). Does Multisystemic Therapy Change Criminogenic Risk Factors? A 10-Year Study Among Norwegian Youths With and Without Offenses. Crime and delinquency. ISSN: 1552-387X https://doi.org/10.1177/00111287241287134
Hukkelberg, Silje Sommer; Torsheim, Torbjørn; Nordahl, Kristin Berg; Bringedal, Görel E.; Rajah, Sivarajan; Hagen, Kristine Amlund; Kjøbli, John; Rognstad, Kristian; Ugueto, Ana M.; Bearman, Sarah Kate & Weisz, John (2024). The modular approach to therapy for youths with anxiety, depression, trauma, and conduct problems (MATCH): results from the Norwegian randomized-controlled trial. BMC Psychology. ISSN: 2050-7283 https://doi.org/10.1186/s40359-024-02082-0
Sæther, Ane Wibe; Hukkelberg, Silje Sommer & Nærde, Ane (2024). Examining the structural validity of the teacher-rated SSIS-RS and SSIS SEL scales. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN: 1470-1170 https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2348452
Forskningsprosjekter
- Forskningsprosjekt