Hopp til hovedinnhold
arrow-leftSe alle ansatte

Ane Nærde

Forsker

Forskningsavdelingen

Portrettbilde Ane Nærde

Bio

Ane er psykolog og forsker og har bred erfaring og kompetanse innen utviklingspsykologisk forskning og oppbygging og drift av longitudinelle forskningsprosjekter. Hun er prosjektleder for forskningsprosjektet «Barn sosiale utvikling».

Kompetanseområder og arbeidsoppgaver:

  • Aggresjonsutvikling
  • Sosial kompetanse
  • Psykisk helse og stress blant mødre og fedre
  • Longitudinell forskning
  • Eksternaliserte og internaliserte vansker
  • Familiedynamikk

Du kan laste ned høyoppløselige portrettbilder bilder av våre ansatte. Krediter bildet Moment Studio.

Publikasjoner

  • Hukkelberg, Silje Sommer; Steinmann, Isa & Nærde, Ane (2025). The relative age effect on teacher-rated academic competence: a study among early primary school students. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN: 1470-1170 https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2459402

  • Inal, Gülbin Sengul; Borgen, Nicolai Topstad; Skopek, Jan; Nærde, Ane & Zachrisson, Henrik Daae (2025). Maternal education, early language skills, and mother–child interactions across three welfare states. Journal of Marriage and Family. ISSN: 1741-3737 https://doi.org/10.1111/jomf.13087

  • Taraban, Lindsay; Shaw, Daniel S.; Nordahl, Kristin Berg & Nærde, Ane (2025). Teaching Lessons, Learning Words: Mothers' and Fathers' Sensitivity During Teaching Uniquely Mediates Associations Between Early Familial Socioeconomic Risk and Preschoolers' Receptive Language Development. Child Development. ISSN: 1467-8624 https://doi.org/10.1111/cdev.14260

  • Krygsman, Amanda; Vaillancourt, Tracy; Janson, Harald Tage; Idsøe, Thormod & Nærde, Ane (2024). Depression symptoms, communication and cooperation skills, and friendship: longitudinal associations in young Norwegian children. Frontiers in Child and Adolescent Psychiatry. ISSN: 2813-4540 https://doi.org/10.3389/frcha.2024.1328527

  • Nærde, Ane; Janson, Harald Tage & Stoolmiller, Mike (2024). Modeling trajectories of physical aggression from infancy to pre-school age, their early predictors, and school-age outcomes | PLOS ONE. PLOS ONE. ISSN: 1932-6203 https://doi.org/10.1371/journal.pone.0291704

  • Putnam, Samuel P.; Sehic, Ela; French, Brian F.; Gartstein, Maria A.; Luttges, Benjamin Lira & Nærde, Ane (2024). The Global Temperament Project: Parent-reported temperament in infants, toddlers, and children from 59 nations. Developmental Psychology. ISSN: 1939-0599 https://doi.org/10.1037/dev0001732

BlibedrekjentmedNUBU

Lær mer om hvordan vi forsker på, utvikler og implementerer hjelpetiltak for utsatte barn og unge.