Hopp til hovedinnhold
arrow-leftForskningsprosjekter

Barns sosiale utvikling (BONDS)

ProsjektlederAne Nærde

Fire barn løper mens de leier hender.
Foto: Colourbox.

Omstudien

BONDS logo

Barns sosiale utvikling er en longitudinell studie som skal fremskaffe kunnskap om utvikling av sosial kompetanse, atferdsproblemer og skolefaglig fungering blant barn i Norge. Forskere ved NUBU har siden 2006 fulgt rundt 1100 barn og deres familier fra barna var seks måneder og fram til tidlig ungdomsalder.

Det overordnede forskningsfokuset er å studere barns utviklingsveier til sosial kompetanse, problematferd og skolefaglig fungering, og hvordan dette er relatert til:

  • microscope

    Temperament og biologiske forhold

  • microscope

    Utvikling på andre viktige områder så som språk og selvregulering

  • microscope

    Forhold ved familien, blant annet foreldres utdanning, stress og psykisk helse og familiens økonomi

  • microscope

    Samhandling med foreldre søsken, og venner

  • microscope

    Viktige overganger i oppveksten knyttet til blant annet barnehage og skolestart

questionHvorfor forsker vi på dette?

Økt kunnskap om barns sosiale, atferdsmessige og skolefaglige trivsel og fungering og om hva som har betydning for denne utviklingen gjør oss bedre i stand til å iverksette gode og målrettede tiltak og intervensjoner - både i familien, i barnehagen og på skolen. Dette kan bidra til at flere får en positiv utvikling og dermed gjøre oppveksten bedre for mange barn og familier. (…)

Snarveier

Hvaharviforsketpå?

Forskerne i prosjektet har til nå publisert nærmere 40 fagartikler i internasjonale tidsskrifter og også flere norske fagartikler. Blant temaer de har fokusert på er

Fysisk aggresjon

  • Typiske utviklingsveier for fysisk aggresjon fra 1 til 5 år og forhold som har betydning for denne utviklingen knyttet til barnet selv (kjønn og temperament), familien (søsken, økonomi og boforhold) og foreldrene (utdanningsnivå, psykisk helse, oppdragelsesstil og parforhold).
  • Hvordan den tidlige utviklingen av fysisk aggresjon henger sammen med barnets sosiale, atferdsmessige og skolefaglige fungering i tidlig skolealder.

Selvregulering

  • Betydning av barnehage, familiebakgrunn og foreldres oppdragelsesstil for utvikling av selvregulering.
  • Betydning av tidlig selvregulering for atferdsvansker og faglig fungering i skolealder.

Foreldre-barn samspill

  • Mødres og fedres samspill med ettåringer: likheter og ulikheter.

Foreldrenes oppdragelsesstil

  • Betydning av mødres og fedres oppdragelsesstil for atferdsvansker og sosiale ferdigheter i tidlig skolealder

Barnehage

  • Sammenhenger mellom barnehagebruk og barns utvikling av språk og fysisk aggresjon.

Sosioøkonomisk ulikhet

  • Betydningen av familiens sosioøkonomiske status for barns språkutvikling.
  • Test av Familiestressmodellen.
  • Test av Familieinvesteringsmodellen.

Foreldrestress

  • Likheter og forskjeller mellom fedre og mødre

Mødre og fedres psykiske helse

  • Betydningen for barns senere atferdsvansker hos barnet

Bakgrunn

Under planleggingen av prosjektet identifiserte forskerne flere kunnskapshull i litteraturen. For det første var det mangel på kunnskap om den aller tidligste utviklingen fordi mye longitudinell utviklingspsykologisk forskning har startet opp rundt tre til fireårs alder. Med et sterkt økende fokus på betydningen av tidlig forebygging, er det avgjørende at vi har kunnskap om den aller tidligste utviklingen.

Det er også nødvendig å ha kunnskap om barns normalutvikling og typiske utviklingsveier for at vi skal kunne si noe om hva som representerer en avvikende utvikling (utviklingspsykopatologi).

Et annet kunnskapshull dreide seg om at vi vet langt mindre om fedres betydning for barns utvikling enn om mødres. Det aller meste av forskningen som foreligger innenfor dette fagområdet har fokusert på mødre og barn og har kun innhentet informasjon fra mor om barnets utvikling. Dagens fedre deltar aktivt i barnas liv og det legges større vekt på fedres betydning for barns utvikling. Derfor er det både viktig og helt nødvendig å ha med fedrene når vi skal studere hvordan barn utvikler seg.

To andre områder der det særlig var behov for mer kunnskap var barnehagers betydning for barns trivsel og fungering og jenters utvikling av eksternalisert (utagerende) atferd.

Prosjektet Barns sosiale utvikling startet opp i 2006 da barna var seks måneder gamle har pågått fram til de yngste deltakende barna gikk i 9. klasse i 2021.

Prosjektet har vært delfinansiert av NUBU og har samtidig fått betydelig finansiering gjennom ulike bevilgninger fra Norges Forskningsråd og fra Kunnskapsdepartementet.

Metode

Familiene som deltar i prosjektet kommer fra Drammen, Porsgrunn, Tinn, Bamble og Skien og ble rekruttert av helsesøstre i forbindelse med femmånederskontroll på helsestasjonen. Både fedre og mødre ble invitert til å delta og omtrent 1150 barn og familier takket ja.

Det er samlet inn informasjon om barnas trivsel og utvikling fra foreldre, barnehagepersonale og lærere, og det er gjennomført observasjoner av foreldre-barn samspill og testing av barna (språk, selvregulering og motorikk). Barna selv har også bidratt med informasjon. Det er i tillegg innhentet registerdata fra SSB om sosioøkonomiske forhold (på kommunenivå) og om resultater på nasjonale prøver.

Alle intervjuer og innhenting av informasjon er samlet inn etter skriftlig samtykke fra foreldre, barnehageansatte og lærere (og i siste fase også fra barnet selv).

Les mer om metodene i prosjektet her:

Publikasjoner

clipboardBONDS publikasjoner

Hukkelberg, S. S., Steinmann, I., & Nærde, A. (2025). The relative age effect on teacher-rated academic competence: a study among early primary school students. Scandinavian Journal of Educational Research, 1–14. https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2459402 (…)

Kontakt

For henvendelser angående personvern kan du ta kontakt på: personvern@nubu.no

BlibedrekjentmedNUBU

Lær mer om hvordan vi forsker på, utvikler og implementerer hjelpetiltak for utsatte barn og unge.