
E-post: ane.narde@nubu.no
Tlf.: 97 71 39 23
Barns sosiale utvikling er en longitudinell studie som skal fremskaffe kunnskap om utvikling av sosial kompetanse, atferdsproblemer og skolefaglig fungering blant barn i Norge. Forskere ved NUBU har siden 2006 fulgt rundt 1100 barn og deres familier fra barna var seks måneder og fram til tidlig ungdomsalder.
Det overordnede forskningsfokuset er å studere barns utviklingsveier til sosial kompetanse, problematferd og skolefaglig fungering, og hvordan dette er relatert til:
Temperament og biologiske forhold
Utvikling på andre viktige områder så som språk og selvregulering
Forhold ved familien, blant annet foreldres utdanning, stress og psykisk helse og familiens økonomi
Samhandling med foreldre søsken, og venner
Viktige overganger i oppveksten knyttet til blant annet barnehage og skolestart
Økt kunnskap om barns sosiale, atferdsmessige og skolefaglige trivsel og fungering og om hva som har betydning for denne utviklingen gjør oss bedre i stand til å iverksette gode og målrettede tiltak og intervensjoner - både i familien, i barnehagen og på skolen. Dette kan bidra til at flere får en positiv utvikling og dermed gjøre oppveksten bedre for mange barn og familier. (…)
Forskerne i prosjektet har til nå publisert nærmere 40 fagartikler i internasjonale tidsskrifter og også flere norske fagartikler. Blant temaer de har fokusert på er
Fysisk aggresjon
Selvregulering
Foreldre-barn samspill
Foreldrenes oppdragelsesstil
Barnehage
Sosioøkonomisk ulikhet
Foreldrestress
Mødre og fedres psykiske helse
Under planleggingen av prosjektet identifiserte forskerne flere kunnskapshull i litteraturen. For det første var det mangel på kunnskap om den aller tidligste utviklingen fordi mye longitudinell utviklingspsykologisk forskning har startet opp rundt tre til fireårs alder. Med et sterkt økende fokus på betydningen av tidlig forebygging, er det avgjørende at vi har kunnskap om den aller tidligste utviklingen.
Det er også nødvendig å ha kunnskap om barns normalutvikling og typiske utviklingsveier for at vi skal kunne si noe om hva som representerer en avvikende utvikling (utviklingspsykopatologi).
Et annet kunnskapshull dreide seg om at vi vet langt mindre om fedres betydning for barns utvikling enn om mødres. Det aller meste av forskningen som foreligger innenfor dette fagområdet har fokusert på mødre og barn og har kun innhentet informasjon fra mor om barnets utvikling. Dagens fedre deltar aktivt i barnas liv og det legges større vekt på fedres betydning for barns utvikling. Derfor er det både viktig og helt nødvendig å ha med fedrene når vi skal studere hvordan barn utvikler seg.
To andre områder der det særlig var behov for mer kunnskap var barnehagers betydning for barns trivsel og fungering og jenters utvikling av eksternalisert (utagerende) atferd.
Prosjektet Barns sosiale utvikling startet opp i 2006 da barna var seks måneder gamle har pågått fram til de yngste deltakende barna gikk i 9. klasse i 2021.
Prosjektet har vært delfinansiert av NUBU og har samtidig fått betydelig finansiering gjennom ulike bevilgninger fra Norges Forskningsråd og fra Kunnskapsdepartementet.
Familiene som deltar i prosjektet kommer fra Drammen, Porsgrunn, Tinn, Bamble og Skien og ble rekruttert av helsesøstre i forbindelse med femmånederskontroll på helsestasjonen. Både fedre og mødre ble invitert til å delta og omtrent 1150 barn og familier takket ja.
Det er samlet inn informasjon om barnas trivsel og utvikling fra foreldre, barnehagepersonale og lærere, og det er gjennomført observasjoner av foreldre-barn samspill og testing av barna (språk, selvregulering og motorikk). Barna selv har også bidratt med informasjon. Det er i tillegg innhentet registerdata fra SSB om sosioøkonomiske forhold (på kommunenivå) og om resultater på nasjonale prøver.
Alle intervjuer og innhenting av informasjon er samlet inn etter skriftlig samtykke fra foreldre, barnehageansatte og lærere (og i siste fase også fra barnet selv).
Les mer om metodene i prosjektet her:
Hukkelberg, S. S., Steinmann, I., & Nærde, A. (2025). The relative age effect on teacher-rated academic competence: a study among early primary school students. Scandinavian Journal of Educational Research, 1–14. https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2459402 (…)
E-post: ane.narde@nubu.no
Tlf.: 97 71 39 23
For henvendelser angående personvern kan du ta kontakt på: personvern@nubu.no
Lær mer om hvordan vi forsker på, utvikler og implementerer hjelpetiltak for utsatte barn og unge.