
Kristin Berg Nordahl
Forsker
Forskningsavdelingen
E-post: kristin.nordahl@nubu.no
Tlf.: 99 15 08 03

Bio
Kristin er forsker med master i sosialt arbeid og doktorgrad i utviklingspsykologi. Hun har vært ansatt på NUBU fra 2003 med særlig ansvar for observasjon som forskningsmetode og bruk av observasjonsdata i kvantitativ forskning. Hun har også ledet oppbyggingen av et eget team for forskningslogistikk og vært prosjektleder for prosjektet «Utvikling og pilotering av en grunnmodell for hjelpetiltak i barnevernet».
Kompetanseområder og arbeidsoppgaver:
- Utvikling av sosial kompetanse og problematferd
- Tidlig samspill mellom foreldre og barn
- Observasjon av samspill mellom foreldre og barn i PMTO-studiene og i BONDS-studien
- Observasjon av metodeintegritet i terapi i MATCH-studien
- Utvikling og utprøving av tiltak i barnevernet
- Implementering av tiltak i tjenester for barn og unge
- Samutvikling med andre kompetansemiljøer og bruker- og interesseorganisasjoner
Du kan laste ned høyoppløselige portrettbilder bilder av våre ansatte. Krediter bildet Moment Studio.
Publikasjoner
Hukkelberg, Silje Sommer & Nordahl, Kristin Berg (2025). MATCH: transdiagnostisk behandling for barn og unge i psykisk helsevern. Tidsskrift for Norsk psykologforening (Psykologtidsskriftet). ISSN: 2703-9528 https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2025as06ae-MATCH-transdiagnostisk-behandling-for-barn-og-unge-i-psykisk-helsevern
Taraban, Lindsay; Shaw, Daniel S.; Nordahl, Kristin Berg & Nærde, Ane (2025). Teaching Lessons, Learning Words: Mothers' and Fathers' Sensitivity During Teaching Uniquely Mediates Associations Between Early Familial Socioeconomic Risk and Preschoolers' Receptive Language Development. Child Development. ISSN: 1467-8624 https://doi.org/10.1111/cdev.14260
Hukkelberg, Silje Sommer; Torsheim, Torbjørn; Nordahl, Kristin Berg; Bringedal, Görel E.; Rajah, Sivarajan; Hagen, Kristine Amlund; Kjøbli, John; Rognstad, Kristian; Ugueto, Ana M.; Bearman, Sarah Kate & Weisz, John (2024). The modular approach to therapy for youths with anxiety, depression, trauma, and conduct problems (MATCH): results from the Norwegian randomized-controlled trial. BMC Psychology. ISSN: 2050-7283 https://doi.org/10.1186/s40359-024-02082-0
Feldman, Julia S.; Dolcini-Catania, Luciano G.; Wang, Yan; Shaw, Daniel S.; Nordahl, Kristin Berg & Nærde, Ane (2023). Compensatory effects of maternal and paternal supportive parenting in early childhood on children's school-age adjustment. Developmental Psychology. ISSN: 1939-0599 https://doi.org/10.1037/dev0001523
Feldman, Julia S.; Natale, Brianna N.; Shaw, Daniel S.; Nordahl, Kristin Berg; Janson, Harald Tage & Nærde, Ane (2023). Duration of Breastfeeding and Supportive Paternal Caregiving in Early Childhood and the Potential Mediating Function of Maternal Caregiving. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics. ISSN: 1536-7312 https://doi.org/10.1097/dbp.0000000000001175
Nordahl, Kristin Berg; Apeland, Anett Kristin; Nina, Tollefsen,; Christiansen, Øivin; Fylkesnes, Marte Knag & Mellblom, Anneli (2023). Grunnmodell for hjelpetiltak i barneverntjenesten. NUBU - Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge. https://www.bufdir.no/rapporter/dokumentside/buf00005777/
Forskningsprosjekter
- Forskningsprosjekt
- Forskningsprosjekt
MATCH-studien
Les mer