Hopp til hovedinnhold
arrow-leftArtikler

Ny bok om forskningsbasert kunnskap i skolen

Økt bruk av forskningsbasert kunnskap i skolen forutsetter at den oppleves som forståelig og relevant, og det har denne boken til hensikt å gjøre noe med.

Publisert:

Store ressurser legges ned på forsknings- og utviklingsprosjekter som har til hensikt å forbedre praksis for elever og ansatte i skolen. Dessverre viser det seg ofte at prosjektene ikke får ønsket effekt på sikt, og at kunnskapen som framskaffes gjennom forskning ikke benyttes i skolene. Det er altså et gap mellom forskning og praksis.

Boken Anvendelse av forskningskunnskap er skrevet av Terje Ogden, seniorforsker og tidligere forskningsdirektør ved NUBU, og er en av bøkene i serien Dette vet vi om … Skolen, redigert av Thomas Nordahl og Ole Hansen. Serien presenterer aktuelle pedagogiske temaer med det formål å gjøre forskningsbasert kunnskap om forbedringer av skolen lettere tilgjengelig for pedagoger, lærere og ledere.

I boken tar Ogden for seg flere aktuelle problemstillinger knyttet til bruk av forskningsbasert kunnskap i tiltak i skolen. I første omgang gjør han rede for hva som menes med forskningsbasert kunnskap, og hva som skal til for å kalle et tiltak eller en intervensjon for forsknings- eller evidensbasert. Videre tar han for seg betydningen av god implementering av kunnskapen i skolene, og hva som skal til for å sikre godt implementeringsarbeid som kan gi varige endringer i praksis. I bokens siste del diskuterer Ogden hva som hemmer og fremmer bruk av forskningsbasert kunnskap i grunnskolen.

Boken er nylig utgitt på Gyldendal Akademisk og kan bestilles på forlagets nettsider.

Del artikkelen på sosiale medier

BlibedrekjentmedNUBU

Lær mer om hvordan vi forsker på, utvikler og implementerer hjelpetiltak for utsatte barn og unge.