Hopp til hovedinnhold
arrow-leftMetoder

Kartleggingsverktøy for sosial fungering (ESBA)

KontaktpersonFrode Heiestad

To jenter leker på huske i skolegård.
Foto: Vitolda Klein on Unsplash

Omkartleggingsverktøyet

Hvorfor bruke kartlegging i skolen? - coverbilde

Elementary Social Behavior Assessment (ESBA) er utviklet for å kartlegge elever på 1. til 6. trinn sin sosiale fungering. Kartlegging av prososial atferd og sosiale ferdigheter er viktig fordi vi vet at dette kan ha betydning for elevenes forhold til medelever og for deres læring.

ESBA er validert og tilpasset for norske elever og er enkelt å administrere. Det inneholder tolv utsagn som er basert på ferdigheter som lærere mener er viktige for å fremme god sosial og skolefaglig utvikling og mestring. Det har en tre-punktskala for universell kartlegging og en seks-punktskala for individuell oppfølging av elever som deltar i mer tilpasset læring av sosiale ferdigheter. Den individuelle oppfølgingen er basert på de tolv utsagnene.

ESBA er tilgjengelig for alle grunnskoler i Norge som er tilknyttet Conexus Engage og finnes i en digital versjon.

Ønsker du at din skole skal prøve ut leserkartleggingsverktøyet ORF? Kontakt spesialrådgiver ved NUBU Frode Heiestad.

Fordeler med ESBA

  • shooting-star

    Er både universell og individuell oppfølgende vurdering av elevers utbytte av læringsstøtte for utvikling av sosiale ferdigheter.

  • shooting-star

    Enkel og rask å administrere.

  • shooting-star

    Validert og tilpasset for norske elever.

Tilknyttede temaer

Snarveier

Gjennomføringavkartleggingen

Verktøyet er enkelt og lite tidkrevende å administrere og inneholder tolv utsagn. Utsagnene er basert på sosiale ferdigheter som læreren mener er viktige for å fremme god sosial og skolefaglig utvikling og mestring. Det har en tre-punktskala for universell kartlegging, samt en seks-punktskala for individuell oppfølging av elever som gis mer tilpasset sosial læringsstøtte.

Erfaringer

- ESBA er eit godt utgangspunkt for meg som rektor å bruke på trinnmøter med lærarane når vi drøftar klassemiljø og tiltak knytt opp til enkeltelevar.
Portrettbilde Vivian Midtbø
Viviann Midtbø, rektor ved Skavøypoll skule
- ESBA-undersøkinga gjev meg som lærar informasjon om elevane si åtferd og deira sosiale kompetanse og ferdigheiter i skulekvardagane.
Janne Våge, lærer ved Skavøypoll skule

Kunnskapsgrunnlag

Prososial atferd og sosiale ferdigheter kan ha betydning for elevers forhold til medelever og læring. ESBA er validert og tilpasset for norske elever (Arnesen, Smolkowski, Ogden, & Melby-Lervåg, 2017).

Vil du vite mer?

Kontaktperson

BlibedrekjentmedNUBU

Lær mer om hvordan vi forsker på, utvikler og implementerer hjelpetiltak for utsatte barn og unge.