

Omkartleggingsverktøyet

Elementary Social Behavior Assessment (ESBA) er utviklet for å kartlegge elever på 1. til 6. trinn sin sosiale fungering. Kartlegging av prososial atferd og sosiale ferdigheter er viktig fordi vi vet at dette kan ha betydning for elevenes forhold til medelever og for deres læring.
ESBA er validert og tilpasset for norske elever og er enkelt å administrere. Det inneholder tolv utsagn som er basert på ferdigheter som lærere mener er viktige for å fremme god sosial og skolefaglig utvikling og mestring. Det har en tre-punktskala for universell kartlegging og en seks-punktskala for individuell oppfølging av elever som deltar i mer tilpasset læring av sosiale ferdigheter. Den individuelle oppfølgingen er basert på de tolv utsagnene.
ESBA er tilgjengelig for alle grunnskoler i Norge som er tilknyttet Conexus Engage og finnes i en digital versjon.
Ønsker du at din skole skal prøve ut leserkartleggingsverktøyet ORF? Kontakt spesialrådgiver ved NUBU Frode Heiestad.
Fordeler med ESBA
Er både universell og individuell oppfølgende vurdering av elevers utbytte av læringsstøtte for utvikling av sosiale ferdigheter.
Enkel og rask å administrere.
Validert og tilpasset for norske elever.
Tilknyttede temaer
Snarveier
Gjennomføringavkartleggingen
Verktøyet er enkelt og lite tidkrevende å administrere og inneholder tolv utsagn. Utsagnene er basert på sosiale ferdigheter som læreren mener er viktige for å fremme god sosial og skolefaglig utvikling og mestring. Det har en tre-punktskala for universell kartlegging, samt en seks-punktskala for individuell oppfølging av elever som gis mer tilpasset sosial læringsstøtte.
Materiell
Materiell for universell kartlegging:
ESBA - Universelt vurderingsskjema
ESBA - Skåringsskjema for universell vurdering (tre-punktskala)
Materiell for individuell oppfølging:
ESBA - Oppfølgende vurderingsskjema
ESBA - Skåringsskjema for oppfølgende vurdering (seks-punktskala)
Erfaringer
- ESBA er eit godt utgangspunkt for meg som rektor å bruke på trinnmøter med lærarane når vi drøftar klassemiljø og tiltak knytt opp til enkeltelevar.

- ESBA-undersøkinga gjev meg som lærar informasjon om elevane si åtferd og deira sosiale kompetanse og ferdigheiter i skulekvardagane.
Kunnskapsgrunnlag
Prososial atferd og sosiale ferdigheter kan ha betydning for elevers forhold til medelever og læring. ESBA er validert og tilpasset for norske elever (Arnesen, Smolkowski, Ogden, & Melby-Lervåg, 2017).
Videre lesning
- Forskning