
Agathe Backer-Grøndahl
Forsker
Forskningsavdelingen
E-post: agathe.backer-grondahl@nubu.no
Tlf.: 95 21 14 09

Bio
Agathe er forsker og har en doktorgrad i utviklingspsykologi. Hun jobber med forskning på foreldreveiledning og forebygging av psykiske vansker hos barn og unge, og er i tillegg opptatt av psykometri og måling. Agathe benytter både kvantitativ og kvalitativ metode i sin forskning. I doktorgraden, som var en del av det longitudinelle prosjektet Barns sosiale utvikling, undersøkte hun selvregulering hos barn og sammenheng med senere skolefaglig og sosioemosjonell fungering i skolen.
Kompetanseområder og arbeidsoppgaver:
- Foreldreveiledning
- Utviklingspsykologi
- Selvregulering
- Psykometri
Du kan laste ned høyoppløselige portrettbilder bilder av våre ansatte. Krediter bildet Moment Studio.
Publikasjoner
Backer-Grøndahl, Agathe; Tømmerås, Truls; Grønlie, Anette Arnesen; Karlsson, Line Ragna Aakre & Høstmælingen, Andreas Teisner (2024). Prevention of youth mental health problems in communities: Parents perspectives on a transdiagnostic parent training intervention. 15th EUSPR Conference and Members' Meeting. Fulltekst i vitenarkiv
Grønlie, Anette Arnesen; Backer-Grøndahl, Agathe; Nes, Ragnhild Bang; Gomez, Maria Begoña & Tømmerås, Truls (2024). Implementation of a parent training intervention (SPARCK) to prevent childhood mental health problems: study protocol for a pragmatic implementation trial in Norwegian municipalities. Trials. ISSN: 1745-6215 https://doi.org/10.1186/s13063-024-08704-7
Tømmerås, Truls; Backer-Grøndahl, Agathe; Høstmælingen, Andreas Teisner; Laland, Hanne; Gomez, Maria; Apeland, Anett Kristin; Karlsson, Line Ragna Aakre; Grønlie, Anette Arnesen; Torsvik, Sissel; Bringedal, Görel; Aas, Monica; Fisher, Philip A.; Gardner, Frances; Kjøbli, John; Malmberg-Heimonen, Ira & Nissen-Lie, Helene Amundsen (2024). Study protocol for a randomized controlled trial of supportive parents – coping kids (SPARCK)—a transdiagnostic and personalized parent training intervention to prevent childhood mental health problems. BMC Psychology. ISSN: 2050-7283 https://doi.org/10.1186/s40359-024-01765-y
Tømmerås, Truls; Backer-Grøndahl, Agathe & Høstmælingen, Andreas Teisner (2024). Preliminary effects of a novel parent training intervention to prevent child mental health problems: Individual effect testing using nonconcurrent randomized multiple baseline design. 15th EUSPR Conference and Members' Meeting. Fulltekst i vitenarkiv
Backer-Grøndahl, Agathe & Nærde, Ane (2023). Selvregulert og skoleklar? Fulltekst i vitenarkiv
Braak, Dieuwer Ten; Lenes, Ragnhild & Backer-Grøndahl, Agathe (2023). Måleegenskaper ved den norske versjonen av The Lamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP). PsykTestBarn. ISSN: 1893-9910 https://doi.org/10.21337/0081
Forskningsprosjekter
- Forskningsprosjekt
- Forskningsprosjekt
Barns sosiale utvikling (BONDS)
Les mer