Hopp til hovedinnhold
arrow-leftForskningsprosjekter

Støtte til mestring

ProsjektlederTruls Tømmerås

Far holder datters hånd på vei til første skoledag. Foto: Adobe Stock

Omprosjektet

Logo Støtte til Mestring

Hva er Støtte til mestring?

Støtte til mestring er et foreldrebasert tiltak utviklet og forsket frem ved NUBU, der målet er å nå flere utsatte barn og familier med virksom og tilpasset hjelp.

Målgruppen er foreldre til barn som viser tegn til engstelse, depresjon og atferdsvansker, samt foresatte som trenger støtte i omsorgsrollen. Tiltaket retter seg også mot familier med barn som har flere av disse vanskene samtidig.

infoHvorfor forsker vi på dette?

Støtte til mestring er samutviklet med norske kommunetjenester for å sikre et anvendbart og brukervennlig tiltak som svarer til tjenestenes og sluttbrukernes behov for effektiv og persontilpasset hjelp.

Tiltaket bygger på NUBUs kunnskap og erfaringer med forskning på, og implementering av foreldreveiledning i Norge, særlig PMTO og TIBIR. I tillegg bygger det på oppdatert kunnskap om hvilke rådgivningsstrategier, eller virksomme elementer i rådgivningsstrategier, som fungerer for målgruppene.

Innholdet skreddersys til hvert enkelt barn og familie og det de strever mest med. Skreddersydd og målrettet innhold gjør tiltaket relevant for familiene og sørger for bedre bruk av ressurser for kommunene. Tiltaket er derfor egnet til å styrke kommunens innsatser for en bred brukergruppe.

Snarveier

Bakgrunn

Endringsmodellen i tiltaket bygger på kunnskap fra SIL-modellen (Social Interaction Learning-model), der foreldre-barn-samspill er sentralt for å redusere atferdsvansker hos barn. Ettersom tiltaket er rettet mot en bredere målgruppe enn foreldre til barn med atferdsvansker, bygges det også på kunnskap fra flere andre teorier og endringsmodeller (tilknytningsteori, kognitiv atferdsterapi, uhensiktsmessig familietilpasning).

Et sentralt premiss i Støtte til mestring er at positiv endring hos barn kan fremmes via foreldre og foresatte. Dette gjøres ved å fremme sensitiv og støttende foreldrepraksis, skape trygge og forutsigbare rammer og å hjelpe foreldre med konkrete ferdigheter som barnet trenger for å mestre utfordrende situasjoner i hverdagen.

Støtte til mestring består av 18 komponenter som skreddersys og tilpasses hver enkelt familie basert på familiens styrker og utfordringer. For at tilpasningen av innholdet skal være gjennomførbart i praksis, er det utviklet et beslutningsstøttesystem som guider Støtte til mestring-rådgiverne i utvelgelsen av komponenter.

Støtte til mestring (SPARCK) konseptuell modell

Gjennomføring

microscopeOptimaliseringsfase

I optimaliseringsfasen var hensikten å utvikle en anvendbar og effektiv intervensjon designet for norske tjenester og familier. Derfor har samutvikling med brukerne, tjenestene og familier vært helt sentralt i dette prosjektet. 14 utøvere fra sju kommuner har deltatt sammen med forskere, psykologer og Nasjonalt implementeringsteam (NIT) ved NUBU. (…)

microscopeEvalueringsfase

I denne delen av prosjektet gjennomføres en større randomisert effektevaluering av Støtte til mestring. Hensikten er å undersøke om tiltaket har effekt på barnets symptomer og familiens utfordringer, sammenlignet med andre tiltak i kommunen for denne målgruppen. Vi samarbeider med Kavlifondets program for helseforskning, som også er med å finansiere evalueringen. (…)

Publikasjoner

  • Laland, H., Apeland, A. & Tømmerås, T. (2025). "Støtter vi foreldrene, støtter vi barnet - en foreldrebasert tilnærming for forebygging av angst hos barn". I Haugland, B.S.M., Bjåstad, J.F. & Ogden, T. (red.). Angst hos barn og ungeFagbokforlaget. ISBN: 9788245047875.
  • Grønlie, A.A., Backer-Grøndahl, A., Nes, R.B. et al. Implementation of a parent training intervention (SPARCK) to prevent childhood mental health problems: study protocol for a pragmatic implementation trial in Norwegian municipalities. Trials 25, 846 (2024). https://doi.org/10.1186/s13063-024-08704-7
  • Tømmerås, T., Backer-Grøndahl, A., Høstmælingen, A., Laland, H., Gomez, M.B., Apeland, A., Karlsson, L.R., Grønlie, A.A, Torsvik, S., Bringedal, G., Aas, M., Fisher, P., Gardner, F., Kjøbli, J., Malmberg-Heimonen, I. & Nissen-Lie, H. (2024). Study protocol for a randomized controlled trial of supportive parents – coping kids (SPARCK)—a transdiagnostic and personalized parent training intervention to prevent childhood mental health problems. BMC Psychol 12, 264 (2024). https://doi.org/10.1186/s40359-024-01765-y

Samarbeidspartnere

  • Frances Gardner, University of Oxford
  • Helene Amundsen Nissen-Lie, Universitetet i Oslo
  • Ira Malmberg-Heimonen, OsloMet
  • John Kjøbli, RBUP Øst og Sør
  • Monica Aas, Kings College, London
  • Phillip Andrew Fisher, Stanford University
  • Lørenskog kommune, v/Beate Elvebakk
  • Mental Helse Ungdom

Kontakt

For henvendelser angående personvern, kontakt personvern@nubu.no

BlibedrekjentmedNUBU

Lær mer om hvordan vi forsker på, utvikler og implementerer hjelpetiltak for utsatte barn og unge.