Hopp til hovedinnhold
arrow-leftArtikler

Elevens trivsel og læring – en skole for alle

Forrige uke gikk PALS-konferansen 2025 av stabelen.

- Det var fantastisk fint å samle flere hundre fagfolk for å lære mer om hvordan vi sammen kan jobbe for en mer inkluderende skole der alle elever lærer og trives. Det er helt i kjernen av hva skolemiljøprogrammet PALS handler om, sier Frode Heiestad, spesialrådgiver ved NUBU.

Publisert:

Frode Heiestad på åpningen av PALS-konferansen 2025

På åpningen av konferansen fortalte han at PALS nå er en del av Helsedirektoratets satsning og tilskuddsordning Psykisk helse i skolen.

- Vi er selvsagt både glade og takknemlige for denne satsingen. Det viser at myndighetene ser verdien og resultatene av den systematiske og langsiktige innsatsen som PALS-skoler over hele landet legger ned.

- Innledningene og konferanseprogrammet fikk vist på en god måte at det å jobbe med mangfold og inkludering i skolen handler om mer enn bare etnisk bakgrunn. Det handler også om sosial ulikhet, atferdsvansker, skolevegring, kjønnslikestilling og kjønnsuttrykk, sier Frode Heiestad.

Rhonda Nese, førsteamanuensis ved University of Oregon var første hovedforeleser ut. Hun snakket blant annet om hvordan elevmedvirkning kan bidra til endringer i klassemiljøet og en mer inkluderende skole.

Cecile Evertsen, forsker ved Nasjonalt senter for Læringsmiljø og atferdsforskning (UiS) innledet om hvorfor det viktigste redskapet for læring og trivsel er en barnehjerne i balanse.

I sin hovedforelesning argumentert Kristian Øen, lærer og spesialpedagog med doktorgrad i pedagogikk for hvorfor det allmennpedagogiske og det spesialpedagogiske tilbudet må sees i større sammenheng. Øen tok til orde for at individuelle rettigheter, tidlig innsats og jakten på de som ikke mestrer må balanseres mot det kollektive på skolen.

Forfatter Maja Lunde avsluttet med et foredrag om budskapet og forskningen som tekkes frem i sin nyeste bok "Skjerm barna". Ungene er for mye på skjerm og vi vil ta barndommen tilbake. Publikum fikk ny kunnskap om hvordan vi kan bidra til nettopp det.

I tillegg til inspirerende hovedforelesninger i plenum kunne deltakerne velge blant mange parallellsesjoner. På parallellsesjonene var det både bidrag fra NUBUs forskere og fagfolk, eksterne fagfolk, samt erfaringsdelinger og praksisfortellinger fra PALS-skoler.

- Tusen takk til alle som bidro på konferansen med forelesninger og innlegg. En stor takk også til alle i publikum for deltakelse. Vi gleder oss allerede til å samles igjen, avslutter Heiestad.

Del artikkelen på sosiale medier

BlibedrekjentmedNUBU

Lær mer om hvordan vi forsker på, utvikler og implementerer hjelpetiltak for utsatte barn og unge.