Hopp til hovedinnhold
Leende barn blir kastet opp i lufta av mamma.
Foto: Thiago Cerqueira for Unsplash.

Ommetoden

Logo PMTO

Parent Management Training – Oregon (PMTO) er individuell foreldreveiledning og et behandlingstilbud for familier med barn i alderen fire til tolv år som opplever at samspillet mellom foreldre og barn har blitt konfliktpreget og fastlåst, og hvor barnet viser atferdsvansker. Atferdsvanskene kan vise seg ved at barnet oppfører seg på måter som andre oppfatter som normbrytende og upassende gitt barnets alder. Foreldrene kan på sin side streve i oppdragerrollen.

PMTO er kunnskapsbasert og bygger på omfattende nasjonal og internasjonal forskning om hvordan hjelpe familier med barn som av ulike grunner utvikler atferdsvansker.

PMTO tilbys i statlige og kommunale tjenester for barn og unge over hele landet. Implementeringen skjer i samarbeid med Barne- og familieetaten (Bufetat) og kommuner.

PMTO er tilpasset for å kunne tilbys i foreldregruppe. Det er utviklet egne tilpasninger av PMTO-foreldregruppe rettet mot fosterforeldre, foreldre med minoritetsbakgrunn og flyktningfamilier.

Målet med PMTO

  • shooting-star

    Målet med PMTO er å redusere atferdsvanskene ved å endre samspillsmønsteret i familien.

  • shooting-star

    Behandlingen tar sikte på å hjelpe foreldrene til å (re)etablere en positiv foreldrepraksis som vil styrke det emosjonelle båndet mellom foreldre og barn, og være utviklingsfremmende for barnet.

  • shooting-star

    Foreldrene skal oppleve økt mestring i rollen som foreldre, ta i bruk egne ressurser og jobbe mot det de ønsker å oppnå for sin familie.

  • shooting-star

    Foreldrene får hjelp til å finne måter å være sensitive og imøtekommende overfor barnets behov, samtidig som de er tydelige i sine forventninger.

Tilknyttede temaer

Snarveier

Behandlingen

PMTO-behandlingen gis individuelt til familien gjennom ukentlige møter. Antall møter tilpasses familiens behov, som regel mellom 15 til 30 ganger.

Før oppstart gjennomføres en samtale med foreldrene hvor familiens ressurser og utfordringer kartlegges. Foreldre og terapeut utarbeider sammen mål og delmål for behandlingen basert på hva som er viktig for familien.

Innhold i behandlingen

I PMTO jobber terapeuten og foreldrene sammen for å styrke og videreutvikle en foreldrepraksis som fremmer samarbeid og trivsel i samspillet med barnet.

Temaene i møtene med foreldrene tar utgangspunkt i konkrete foreldrestrategier som har vist seg å være nyttige i arbeidet med å endre samspill og fremme barnets positive utvikling. I samtalene legges det vekt på hvordan disse foreldrestrategiene kan tilpasses den enkelte familie og tas i bruk i hverdagen. Dette gjøres gjennom refleksjon, utforskning, problemløsning, utprøvning og øvelser som legger til rette for at foreldrene i større grad kan være sensitive og imøtekommende overfor barnets behov, samtidig som de er tydelige i sine forventninger og møter uenigheter eller konflikter på en forutsigbar og planlagt måte.

Det er ønskelig at begge foreldre er med i behandlingen. Foreldre som ikke bor sammen, kan møte sammen eller hver for seg. Barnet deltar som regel ved oppstart, midtveis og ved avslutning av behandlingen, men kan involveres mer ved behov.

Dersom vanskene viser seg på barnets skole/barnehage, kan det være aktuelt å innlede et samarbeid med de ansatte rundt barnet.

Ønsker du tilbud om PMTO-behandling?

Foreldre som ønsker tilbud om PMTO- individuelt eller i gruppe med andre foreldre, kan kontakte hjelpetjenestene for barn og unge i egen kommune og forhøre seg om de har PMTO eller TIBIR. Noen regioner har også tilbud om PMTO via Barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker (BUP). Det er fastlegen som kan henvise til BUP.

Kvalitetssikringogvedlikehold

Implementering av PMTO rettes i hovedsak mot:

  • kommuner som implementerer kommuneprogrammet Tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR)
  • kommuner som har behov for tilgang på PMTO-behandling i lokalt barnevern
  • spesialisttjenester som psykisk helsevern for barn og unge/BUP og familievern.

Implementeringen gjennomføres av regionale implementeringsteam bestående av ansatte fra NUBU og Bufetat.

Kommunen/tjenesten kan selv melde sin interesse for å implementere PMTO ved å kontakte NUBUs regionkoordinator i sin region.

Kostnader

Det er ingen utgifter knyttet til implementeringsstøtte og oppfølging fra NUBU og Bufetat. Opplæring, veiledning, sertifisering og oppfølging av PMTO-terapeutene er også kostnadsfritt, men arbeidsplassen dekker evt. reise og opphold knyttet til dette. Arbeidsplassen må også tilrettelegge for at den som skal utdannes som PMTO-terapeut har mulighet til å sette av tid til dette. Kombinasjon av undervisningsdager, klinisk arbeid, veiledning og egenstudium tilsvarer ca. 40 % stilling i en opplæringsperiode på ca. halvannet år.

Opplæring av PMTO-terapeuter

For å bli PMTO-terapeut, må kandidaten ha minimum 3 års utdanning fra universitet/høyskole i helse-, sosial eller pedagogiske fag. Det kan eksempelvis være psykolog, helsesøster, spesialpedagog eller barnevernspedagog. I tillegg bør kandidaten ha klinisk erfaring og erfaring med målgruppen.

Kandidaten må arbeide i en kommune/poliklinikk som implementerer PMTO eller TIBIR og inneha en stilling der veiledning til foreldre er en del av sine arbeidsoppgaver.

Opplæringen består av 21 dager undervisning, 24 dager gruppeveiledning og arbeid med fem familier i en periode på ca. 1,5 år. For å bli godkjent, må kandidaten sende inn fire filmer av arbeid med to ulike familier med bestemte PMTO -temaer. Filmene blir vurdert etter observasjonsbaserte kriterier, og kandidaten må oppfylle bestemte krav til å bli sertifisert.

Erfaringer

- Hverdagen har blitt enklere. Jeg går ikke lenger inn i diskusjoner og blir usaklig selv, men er blitt mye tryggere på meg selv og vet hva og hvordan jeg skal takle ulike situasjoner. PMTO har gitt meg bedre selvtillit i min foreldrerolle, og har gjort sitt til at barnet mitt er blitt roligere og mer fornøyd og glad.
Pappa
- Jeg har lært masse om meg selv og kan si at PMTO-opplegget har vært med på å utvikle meg selv like mye som det har hjulpet meg til å bli en tydeligere mamma for guttene mine.
Mamma

Kunnskapsgrunnlag

Teoretisk forankring

PMTO har en solid teoretisk og forskningsmessig forankring i Gerald Pattersons SIL-modell (Social Interaction Learning-model). Teorien og utformingen av metoden tar utgangspunkt i hvordan kontekstuelle betingelser, foreldrepraksis og samspillsprosesser i familien fremmer eller hemmer barnets utvikling.

Nåværende utforming av PMTO er også påvirket av kommunikasjonsteori, kognitiv teori, tilknytningsteori, familieteori, traumeteori, attribusjonsteori og kulturell forståelse.

Teorien bak og utformingen av metoden tar utgangspunkt i at vi mennesker utvikler oss og lærer gjennom sosiale samspill i nære relasjoner. Når familier av ulike grunner har en hverdag preget av konflikter, kan det oppstå samspillsmønstre som både opprettholder og forsterker samarbeidsutfordringene i familien.

Forskning på PMTO

PMTO er et forskningsbasert tiltak. Det kan dokumenteres at tiltaket gir varige positive endringer, både gjennom reduksjon av atferdsproblemer og bedring av samspillet mellom foreldre og barn.

Det er gjennomført en norsk effektstudie av individuell PMTO-behandling som dokumenterer god effekt for barn og foreldre (Ogden & Hagen, 2008), og som samsvarer med funnene fra flere internasjonale studier.

For ytterligere beskrivelser av evalueringsgrunnlaget i Norge, henvises det til databasen ungsinn.no. Ungsinn er tidsskrift om tiltak for barn og unges psykiske helse. Tidsskriftet inneholder systematiske kunnskapsoppsummeringer om enkelttiltak. Ungsinnpanelet klassifiserer PMTO som «et tiltak med sterk dokumentasjon på effekt på evidensnivå 5». Les vurderingen i Ungsinn her.

Relaterte forskningsprosjekter

Vil du vite mer?

Kontaktpersoner

BlibedrekjentmedNUBU

Lær mer om hvordan vi forsker på, utvikler og implementerer hjelpetiltak for utsatte barn og unge.