Et ekspertutvalg har foreslått hvordan barn og unge med behov for tilrettelagte tiltak skal få et pedagogisk og spesialpedagogisk tilbud av høy kvalitet og oppleve økt inkludering i barnehage og skole. Oppdraget ble gitt av Kunnskapsdepartementet og ekspertgruppen ble ledet av professor Thomas Nordahl. Nå foreligger rapporten som skal gi grunnlag for å velge egnede inkluderende virkemidler og tiltak.
For å ivareta behovene til barn og familier med alvorlige og sammensatte vansker når endringen av ansvarsfordeling mellom stat og kommune trer i kraft, bør det foreligge en strategi og plan for hvordan barnevernet skal øke sin kompetanse, men også sikre vedlikehold av allerede opparbeidet kompetanse.
I et tidligere nummer av KONTEKSTonline fortalte Per Tronsmo om første semester med Guttas Campus. Tre år senere har det blitt flere campus, og det er høstet omfattende erfaring med samspill, gutter, vennskap og faglig utvikling. Vi har intervjuet Omar Mekki, daglig leder for Guttas Campus.
«Forskningens formål er ikke bare å fortolke og skape forståelse, men å bidra til forandring. Vi skal bidra til at noen får et bedre liv. Jeg tror at mine erfaringer som kliniker hjelper meg til å huske det,» sier konstituert forskningsdirektør Harald Janson ved NUBU i intervjuet med KONTEKSTonline.
|
|
|
Nettredaktør: Ida Viksveen Larsen. Ansvarlig redaktør: Kristine Amlund Hagen. ©2022 | Personvern og informasjonskapsler | Tilgjengelighetserklæring |