Hvordan erfarer foreldre at PMTO-behandlingen fremmer autonomistøtte? Og hvordan bidrar selve PMTO-metoden til empowerment av foreldre? Det har to masteroppgaver fra VID Vitenskapelige høgskole undersøkt fra to ulike ståsteder, fra de som søker hjelp og de som gir den – foreldrene og terapeutene.
Barn har, like lite som voksne, én felles stemme, sier Barneombudet Inga Bejer Engh. Stemmene deres gir oss en unik og nødvendig innsikt.
Det narkotikapolitiske feltet har vært i rask bevegelse de siste årene. – På sikt tror jeg at det nok også vil utvikles et regulert marked for cannabis, kanskje etter modell av Canada, sier professor Willy Pedersen.
Her følger sammendrag av fagfellevurderte artikler, bøker og bokkapitler fra Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge gjennom det siste halvåret.
Studier av forholdet mellom gener og miljø forteller at vi er hverken «født sånn eller blitt sånn» – vi utvikler oss i et komplekst samspill mellom våre genetiske profiler og sosiale miljø. Hvordan arter dette samspillet seg?
Vi har tatt en prat med Mona Engebretsen som er kontaktlærer for en 6. klasse ved Blakstad skole. Mona har lang erfaring med PALS-modellen gjennom sitt arbeid som lærer i to ulike PALS-skoler i Asker. Vi ønsket å snakke med henne om hvilken betydning implementeringen av PALS har hatt for henne som lærer og for skolene hun har jobbet ved.
I behandlingsmetodene MST og TFCO er terapeuter og veiledere tilgjengelige på telefon for ungdom og familier i behandling 24 timer i døgnet, 7 dager i uka. Terapi og annen oppfølging legges til tider som passer familiene i behandling.
Naturlige eksperiment refererer til eksperimentsituasjoner som oppstår uten at forskere har vært med på å skape dem. Det kan derfor være viktig å se systematisk på verden omkring seg. Den kan ofte fortelle oss mer enn vi tror.
Eksperimentet «Moving to opportunity» ga et tilfeldig utvalg av amerikanske familier muligheten av å flytte fra et miljø preget av fattigdom til et miljø preget av høy inntekt og utdanning. Hvordan gikk det med dem?
Noen eksperimenter har blitt verdensberømte. Mange av oss har sett bildene av barn som ser på en Marshmallow de ikke spiser for å få mer godteri senere. Når eksperimentet gjentas på en litt annen måte oppdager vi at det er mer å lære av barn og godterisituasjonen enn betydningen av impulskontroll.
|
|
|
Nettredaktør: Ida Viksveen Larsen. Ansvarlig redaktør: Kristine Amlund Hagen. ©2022 | Personvern og informasjonskapsler | Tilgjengelighetserklæring |