Studien Barns sosiale utvikling skal fremskaffe kunnskap om barn og unges sosiale, atferdsmessige og skolefaglige utvikling i Norge. Studien fokuserer på prosesser ved barns individuelle sosiale utvikling allerede fra spedbarnsalderen og fram til tidlig ungdomsalder, og på hvordan samspillet mellom barnet, familien og omgivelsene påvirker denne utviklingen. Les mer
Tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR) er et helhetlig program for forebygging og avhjelping av atferdsproblemer hos barn. Utprøvingen har gitt lovende resultater. Les mer
Vi ønsker å få mer solid kunnskap om effekten av FFT, og startet derfor i 2013 en intervensjonsstudie for å se nærmere på hvordan familieterapeutisk behandling hjelper ungdom med atferdsvansker. Les mer
Atferdsproblemer kan føre til at barn og unge også kommer til kort på skolen – og seinere i livet. Hva kan vi vinne gjennom systematisk forebygging? Hele fem forskningsmiljøer, deriblant NUBU, deltar i denne omfattende og langsiktige registerstudien. Les mer
NUBU er i gang med å evaluere MATCH–ADTC (Modular Approach to Therapy for Children with Anxiety, Depression, Trauma and Conduct Problems) i Norge. Målet er å finne ut om dette er en behandlingsform som med fordel kan innføres i Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP). Les mer
Den longitudinelle studien «Positiv atferdsstøtte i skolen 2007–2012» – en kombinert utviklings- og evalueringsstudie – byr på et omfattende datamateriale. Les mer
«Støtte til mestring» er et samutviklingsprosjekt mellom NUBU og syv norske kommuner. Prosjektet bygger på TIBIR (Tidlig innsats for barn i risiko) og målet er å utvide målgruppen til forebyggingsprogrammet. I tillegg til familier med barn som viser atferdsvansker er målgruppen engstelige og triste barn, samt foreldre som trenger støtte i omsorgsrollen. Les mer