Mangelen på nytenkning i et fagfelt kan sammenliknes med å sitte fast i en rundkjøring. Det går runde etter runde med en ureflektert resirkulering av gamle ideer og tiltak. Når jeg her tar til orde for å tenke nytt, handler det både om å ta vare på det som har vist seg å fungere og om å ta i bruk ny kunnskap om hva som virker.
NUBUs oppdrag er å styrke og støtte familiens, barnets og ungdommens utviklingsmuligheter og psykososiale utvikling, og å motvirke uheldig utvikling. NUBU utvikler, implementerer, kvalitetssikrer og evaluerer tiltak rettet mot barn og unge, foreldre, familier, barnehager og skoler. Samspillet mellom praksis og forskning er grunnleggende i NUBUs virksomhet.
Her følger sammendrag av fagfellevurderte artikler fra Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge gjennom det siste året.
Åtte land har innført det evidensbaserte foreldretreningsprogrammet PMTO. Gjennom nesten førti år er programmet blitt utvidet og tilpasset utfordringer i ulike kulturer, målgrupper, tjenesteområder og ikke minst framskritt i teknologien. Gir tilpasningene positive resultater? Og er utøverne tro til metoden?
Behandlingsmetodene Funksjonell Familieterapi (FFT), Multisystemisk Terapi (MST) og TFCO (Treatment Foster Care – Oregon) gir alle et behandlingstilbud til familier hvor ungdommen strever med atferdsproblemer. Treffer metodene målgruppene? Og gir de et differensiert tilbud?
Forskere snakker ofte om «signifikante resultater» når de mener å ha unnet ‘virkelige’ forskjeller, for eksempel mellom en ny behandlingsmetode og vanlig praksis. Men det er viktig også å bruke holdepunkter utenfor statistikken. Sunn fornuft, kritisk sans og vurdering av praktiske implikasjoner er vesentlig i en vurdering av om et tiltak har effekt.
I behandlingsmetodene MST og TFCO er terapeuter og veiledere tilgjengelige på telefon for ungdom og familier i behandling 24 timer i døgnet, 7 dager i uka. Terapi og annen oppfølging legges til tider som passer familiene i behandling.
For å ivareta behovene til barn og familier med alvorlige og sammensatte vansker når endringen av ansvarsfordeling mellom stat og kommune trer i kraft, bør det foreligge en strategi og plan for hvordan barnevernet skal øke sin kompetanse, men også sikre vedlikehold av allerede opparbeidet kompetanse.
|
|
|
Nettredaktør: Ida Viksveen Larsen. Ansvarlig redaktør: Kristine Amlund Hagen. ©2022 | Personvern og informasjonskapsler | Tilgjengelighetserklæring |