Foto: Colourbox
Oppdragelse og opplæring er ikke enveis formidling, men en toveis prosess der barn og unge både påvirkes av og påvirker sitt miljø. Kompetansebegrepet kan bidra til å forklare hvordan barn kan utvikle og utnytte egne ressurser i samspill med miljøet.
I en ny artikkel på forebygging.no beskriver Terje Ogden, seniorforsker ved Nasjonalt utviklingssenter for Barn og Unge hvordan dette forskningsfeltet har utviklet seg i faser.
I artikkelen beskrives det også hvordan utviklingen av kunnskap om barns sosiale kompetanseutvikling forenklet kan beskrives som fire modeller. Disse modellene er: modellen for sosiale ferdighetsopplæring, modellen for sosial og emosjonell læring, modellen for utvikling av karakteregenskaper og læring, og modellen for folkehelse og livsferdigheter. Modellene overlapper noen grad i tid og de har mye til felles. Likevel viser de hvordan beskrivelser av, og samspillet mellom individ og miljø har blitt stadig mer omfattende og detaljert.
Foto: Terje Ogden, seniorforsker ved NUBU.
Les artikkelen Sosial kompetanse og sosial læring hos barn og unge her.