Å skrive om klasseledelse er ikke uproblematisk. I forordet begrunner forfatteren det med at temaet er så sterkt koplet til diskusjoner om bråk og uro i skolen. Men selv om flere hevder at disiplin i skolen er blitt et utdatert begrep, vil nok spørsmål omkring «en rimelig grad av arbeidsro i undervisningen» være evig aktuelle.
Boka Klasseledelse. Praksis, teori og forskning gir en oversikt over forsknings- og faglitteraturen – og beskriver prinsipper for praksis.
Vanlige lærere og vanlige elever
Terje Ogden er forskningsdirektør ved Atferdssenteret, et kompetansesenter med atferdsproblematikk hos barn og unge som arbeidsfelt. Men i boka om klasseledelse handler det først og fremst om vanlige læreres problemer med vanlige elever, og om hvordan de skal kunne lede skoleklasser på måter som skaper gode læringsmiljø.
Klasseledelse – en gjenganger
Sin første artikkel om klasseledelse skrev Terje Ogden som en dobbelartikkel i Norsk Skoleblad i 1984, under tittelen Disiplinproblemene og læreren som klasseleder. Seinere har temaet vært en gjenganger i de fleste av hans bøker, som Atferdspedagogikk i teori og praksis (1987), Kvalitetsbevissthet i skolen (1991), Sosial kompetanse og problematferd i skolen (2002 og 2009) og Kvalitetsskolen (2004). Mens temaet klasseledelse i disse bøkene har vært begrenset til enkeltkapitler, får han her for første gang ei hel bok til disposisjon.