Den 4. juni hadde NUBU besøk av professorene Paul Harris (Harvard University), Samuel Ronfard (University of Toronto) og Francisco Pons (Universitetet i Oslo). De samarbeider med Imac Zambrana (NUBU) på studien Children's Information Seeking (ChInfoSeek).
ChInfoSeek-prosjektet er et tverrfaglig prosjekt og involverer både norske og internasjonale forskere innen utviklingspsykologi, språk og utdanning. Prosjektet kombinerer data fra NUBUs longitudinelle studie Barns sosiale utvikling (BONDS) med data fra nye undersøkelser med barn i ulike læringssituasjoner.
Barns evner til refleksjon og fantasi
I anledning besøket, holdt Harris og Ronfard hver sin gjesteforelesning. Ronfard presenterte sin forskning som viser hvordan forklaringer og refleksjoner hjelper barn slik at de endrer intuitive og feilaktige forståelser av komplekse og vanskelige temaer.
Harris på sin side presenterte hva vi vet om hvordan barns evne til å forestille seg ting (deres forestillingsevne) i tidlig alder i stor grad er basert på hva barna har konkrete erfaringer med, og så gradvis blir mer abstrakt.
Bidra til å ta reflekterte valg
Han snakket også om hvordan forklaringer og forestillingsevne kan være viktig for å endre barns atferd.
Imac Zambrana, forsker ved NUBU og prosjektleder for ChInfoSeek, sier dette er kunnskap som også kan ha betydning for arbeid med atferdsintervensjoner
– Man kan tenke seg at det er først når barn virkelig forstår hvordan ting henger sammen at de kan anvende denne argumentasjonen og kunnskapen, og ta reflekterte valg om sin atferd.