De godt over tusen barna som deltar i undersøkelsen, er blitt fulgt opp fra de var bare seks måneder gamle. Prosjektet har allerede samlet inn store mengder data om barnas sosiale utvikling; om emosjoner, språk, motorikk og om samspillet med foreldrene − og om samspillet med små og store i barnehagen. Familiene som bidrar til Barns sosiale utvikling kommer fra Drammen, Porsgrunn, Tinn, Bamble og Skien.
Prosjektet startet i 2006, i regi av Atferdssenteret.
Foreldreintervjuer
I disse dager går startskuddet for skoleundersøkelsen, og da i form av intervjuer med førsteklassingenes foreldre. De samme foreldrene har stilt opp jevnlig med informasjon om sine poder fra barna var helt små, gjennom å bidra til observasjoner, intervjuer og gjennom å besvare spørreskjema.
Spørsmålene er mange
Overgangen fra barnehage til skole kan være utfordrende for mange barn, og spørsmålene er mange i denne intervjurunden.
Hva er det som gjør at noen klarer seg godt på skolen, mens andre sliter med å henge med? Er det barna som var mest sosiale i barnehagen som siden blir de skoleflinke? Hva kjennetegner dem som klarer seg godt i skolen? Hva med dem som ikke klarer seg like godt?