Det er Ungsinn som har foretatt den reviderte kunnskapsoppsummeringen om effekten av den skoleomfattende modellen PALS. Kunnskapsoppsummeringen er oppdatert i henhold til Ungsinns nye prosedyrer og kriterier.
Ungsinn konkluderer med at «både de norske og internasjonale studiene finner at PALS fører til reduksjon i forekomsten av generell og moderat problematferd og i noe grad alvorlig problematferd i skolemiljøet. De norske studiene fant også at ansatte i skolen i større grad tok i bruk positivt støttende reaksjonsmåter etter implementeringen PALS.»
PALS får, blant annet på bakgrunn av dette, høyest mulig score i kunnskapsoppsummeringen. «Modellen imøtekommer kravene for sterk dokumentasjon på effekt for flere av målsetningene ved tiltaket og tiltaket klassifiseres på evidensnivå 5 – tiltak med sterk dokumentasjon på effekt.»
Grundig teoretisk forankret
Resultatene i kunnskapsoppsummeringen består av en vurdering av tiltaksmodellens beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Ungsinn skriver at «PALS-modellen er grundig teoretisk forankret og er godt beskrevet i detaljerte håndbøker, faglitteratur og i øvrig tilleggsmateriell knyttet til opplæring og implementering». Videre at «modellen har gode systemer for å sikre god implementeringskvalitet, noe som gjør det sannsynlig å implementere modellen som forutsatt i praksis».
PALS utvikler og bygger et godt læringsmiljø
PALS-modellen er basert på forskning og kunnskap om hvilke tiltak som er virksomme for å fremme et trygt læringsmiljø og sosial og skolefaglig kompetanse hos elevene. Modellen har også som målsetting å øke de ansattes kompetanse gjennom å utvikle skolen som en lærende organisasjon. De ansatte får grunnleggende opplæring i universelle forebyggende tiltak som kommer alle elevene til gode. I tillegg får de opplæring i individuelle tiltak for de elevene som trenger ekstra sosial eller skolefaglig opplæring og støtte.
PALS er en norsk tilpasning av de skoleomfattende modellene for SW_PBIS (School-Wide Positive Behavioral Intervention and Support) som blant annet er utviklet ved Universitetet i Oregon. NUBU har videreutviklet og tilpasset modellen for norske forhold, og er ansvarlig for administrering av opplæring og implementering av modellen i Norge.
Her kan du lese hele kunnskapsoppsummeringen fra Ungsinn.
Ønsker du å vite mer om PALS? Her finner du mer informasjon.