Kartleggingsverktøyet Elementary Social Behavior Assessment (ESBA) er utviklet for vurdering av elevenes prososiale atferd og sosiale ferdigheter i 1.- 6.trinn som kan ha betydning for deres forhold til medelever og læring. ESBA er validert og tilpasset for norske elever (Arnesen, Smolkowski, Ogden, & Melby-Lervåg, 2017).
Verktøyet er enkelt å administrere og inneholder tolv utsagn. Utsagnene er basert på ferdigheter som læreren mener er viktige for å fremme god sosial og skolefaglig utvikling og mestring. Det har en 3-punktskala for universell kartlegging og en 6-punktskala for individuell oppfølging av elever som deltar i mer tilpasset læring av sosiale ferdigheter som er basert på de tolv utsagnene.
3-punkt for universell kartlegging:
ESBA Universell vurderingsskjema Skåringsskjema for universell vurdering (3-punktskala)
6-punkt for individuell oppfølging
ESBA Oppfølgende vurderingsskjema Skåringsskjema for oppfølgende vurdering (6-punktskala)