Hvordan kan skolen kan bli en PALS skole?
Skoler får tilgang til SWIS gjennom opplæring av en godkjent SWIS-veileder som har gjennomgått kurs i regi av Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge (NUBU). SWIS-veilederens oppgave er å gi den enkelte skole stedlig opplæring og veiledning, samt kvalitetssikre bruken av SWIS.
Følgende kriterier må være oppfylte før en skole kan få tilgang til SWIS:
- Skoleeier må gi sin godkjennelse for at skolen kan ta i bruk SWIS, og en SWIS-veileder kvalitetssikre skolens prosedyrer for innhenting og bruk av SWIS-data.
- Ett av skolens prioriterte mål er å forebygge og håndtere utfordrende atferd.
- Skolens ledelse gir støtte til nødvendig ressursbruk for implementering og bruk av SWIS.
- Skolens implementeringsteam (PALS-team) vil gjennomgå og vurdere hendelsesrapportene minst en gang i måneden.
- Skolen har enhetlige prosedyrer for hendelsesrapportering som inkluderer definisjon av utfordrende atferd og et forutsigbart system for å håndtere utfordrende atferd.
- Tre av skolens ansatte får opplæring som skolens SWIS-ansvarlige.
- Skolen samtykker i å motta opplæring og løpende veiledning i bruken av SWIS-data.
- Elever og foresatte skal motta grundig informasjon om SWIS og bruken av systemet, samt informasjon om deres rett til innsyn i de registrerte opplysninger.
Det er skoleeier som er å anse som behandlingsansvarlig, mens det er den enkelte skole som utøver behandlingsansvaret i det daglig.