Norsk skole benytter ulike kartleggingsinstrumenter for å vurdere elevenes læring og utvikling. Men er disse gode nok? I sitt doktorgradsarbeid studerer Anne Arnesen nettopp dette.
Noen barn tar lite hensyn til andres følelser, de lyver ofte – og legger skylden for egne problemer på andre. Forskere benytter betegnelsen CU-trekk (Callous – Unemotional). Hvordan hjelper en disse barna?
Også i ressurssvake familier vil barn kunne utvikle atferdsproblemer. Men foreldrene i denne gruppen nøler ofte med å søke hjelp.
Atferdssenteret støtter regjeringens ønske om å forsterke tidlig innsats og forebygging for barn og unge, samtidig som senteret grunngir hvorfor spesialisttjenesten i barnevernet bør opprettholdes på statlig nivå.
Foreldretrening virker – og hjelper stadig flere familier med barn med problematferd. Men forskning pågår hele tiden – med påfølgende foredling av PMTO.
I Norge synes TFCO (Treatment Foster Care – Oregon) å treffe målgruppen, nemlig ungdommer med de største atferdsvanskene, hvor neste stopp ellers ville ha vært institusjonsplassering.
Vi vet at mange elever har utbytte av skolemodellen PALS. Men også skolens personale gir positive tilbakemeldinger, blant annet om økt mestringsopplevelse i skolehverdagen.
Hvor mye må til for å kunne forutsi at et barn er i risiko for å utvikle atferdsproblemer? Mye tilsier at en kan komme langt med bare to enkle spørsmål til far eller mor.
Jobber du med ungdom? Atferdssenteret inviterer til kurslederopplæring for det kognitivt baserte kurset «Mestringskurs for ungdom» (DU) samt å bidra til evalueringsstudien av kurset.
– Atferdssenteret har en høy forskningskvalitet – og når sine mål, sier komitéleder Anne-Dorthe Hestbæk, idet hun legger fram evalueringskomiteens rapport om Atferdssenteret.
Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.
Essendrops gate 3 Postboks 7053 Majorstuen 0306 Oslo
Tlf: 23 20 58 00 Epost: post@nubu.no Organisasjonsnummer: 985638187 Elektronisk faktura: Invoice.907386@vismabpo.no
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Nettredaktør: Ida Viksveen Larsen. Ansvarlig redaktør: Kristine Amlund Hagen. ©2022 | Personvern og informasjonskapsler | Tilgjengelighetserklæring