Når Norsk psykologforening denne uka arrangerer sin årlige psykologikongress, er gjennomgangstonen «Nøkler til endring». Atferdssenteret er representert ved hele to plenumsforedrag.
En omtale av en studie som sammenlikner PMTO og De utrolige årene førte med seg en del spørsmål og kommentarer. Nedenfor følger enkelte presiseringer av studiens begrensninger og praktiske implikasjoner.
Den første av flere effektartikler fra den store PALS-undersøkelsen er nå publisert – og viser positiv innvirkning på problematferd, klassemiljø og inkludering i skolen.
Foreldrerådgivning styrker sosial kompetanse hos barn med begynnende eller allerede utviklete atferdsvansker. Slik konkluderer en hovedoppgave ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo.
PMTO er et behandlingsprogram for familier med barn med atferdsproblemer. Programmet virker også i familier med barn som har en ADHD-diagnose.
En inkluderende skole kan bare oppnås gjennom forebyggende, systematisk og langsiktig arbeid med kunnskapsbaserte tiltak rettet mot alle elever og foreldre – og på alle nivåer i kommunene.
En av modulene i TIBIR er Sosial ferdighetstrening for barn. En studie viser at denne type trening alene har begrenset effekt.
Stadig flere barn har kontakt med barnevernet. Disse er utsatte barn – som opplever økt marginalisering. Det samme gjelder barn med innvandringsbakgrunn.
PALS-forskningen viser en reduksjon i problematferd både i og utenfor klasserommet, og at PALS bidrar til bedre klassemiljø og økt inkludering.
Nå lanseres nok et element i læringsverktøyet VOKAL. Gjennom regelmessig kartlegging av elevenes leseferdigheter, vil en lettere kunne tilpasse undervisningen.
Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.
Essendrops gate 3 Postboks 7053 Majorstuen 0306 Oslo
Tlf: 23 20 58 00 Epost: post@nubu.no Organisasjonsnummer: 985638187 Elektronisk faktura: Invoice.907386@vismabpo.no
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Nettredaktør: Ida Viksveen Larsen. Ansvarlig redaktør: Kristine Amlund Hagen. ©2022 | Personvern og informasjonskapsler | Tilgjengelighetserklæring